PSV bezorgt Veronica beste avond sinds 2012


De kijkcijfers van dinsdag 13 september 2016 (SKO)

Veronica heeft zijn beste avond sinds 29 februari 2012 achter de rug dankzij de Champions League-wedstrijd PSV – Atlético Madrid. De registratie van de wedstrijd scoorde bijna 1,6 miljoen kijkers en 30 procent marktaandeel, goed voor goud op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Veronica behaalde een avondmarktaandeel van 16,6 procent. Op die februaridag in 2012 werd 17,8 procent behaald dankzij de wedstrijd Engeland – Nederland (2,2 miljoen kijkers).

Veronica heeft sinds dit seizoen de Champions League in huis, omdat SBS 6 meer plaats wilde maken voor Nederlandse producties. De mannenzender van SBS zal komend jaar dus wel vaker dergelijke marktaandelen noteren.

PSV is de Champions League gestart met een 1-0 thuisnederlaag tegen Atlético Madrid, de verliezend finalist van vorig seizoen. De voorbeschouwing van het voetbal op Veronica noteerde 291.000 kijkers (7 procent), terwijl de nabeschouwing 550.000 kijkers (16 procent) wist te boeien.

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal werd geboden door NPO 1: Opsporing Verzocht was goed voor 752.000 kijkers (15 procent) en Opgelicht scoorde aansluitend 871.000 kijkers (17 procent).

RTL 4 was de nummer drie op prime time. Uitstel van Executie was goed voor 588.000 kijkers (12 procent) en TV Makelaar trok aansluitend 448.000 kijkers (9 procent).

SBS 6 scoorde magertjes met de combinatie De Alarmcentrale (317.000 kijkers en 6 procent) en Red Mijn Vakantie (382.000 kijkers en 7 procent). Holland’s Next Top Model op RTL 5 was goed voor 398.000 kijkers en 8 procent.

De nieuwe transgender-datingshow Love Me Gender begon op NPO 3 met 137.000 kijkers (3 procent). De seizoenspremière van Sophie in de Kreukels trok aansluitend 321.000 kijkers (6 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), GTST (1,1 miljoen), DWDD (909.000), Half Acht Nieuws (805.000), Zesuurjournaal (760.000), EenVandaag (738.000) en RTL Boulevard (681.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 484.000 kijkers en Rad van Fortuin 255.000.

Op de late avond waren Hart van Nederland (819.000), RTL Late Night (647.000), Kanniewaarzijn (595.000), Shownieuws (585.000), de voetbalnabeschouwing (550.000) en Pauw (543.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, Veronica pakt zilver met 17 procent en RTL 4 brons met 16 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.570.000
02. PSV – Atlético Madrid (Vero) 1.563.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.076.000
04. De wereld draait door (NPO1) 909.000
05. Opgelicht (NPO1) 871.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 819.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 805.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 760.000
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 752.000
10. EenVandaag (NPO1) 738.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 681.000
12. RTL Late Night (RTL4) 647.000
13. Sportjournaal (NPO1) 640.000
14. Editie NL (RTL4) 612.000
15. Kanniewaarzijn (NPO1) 595.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.0%
2. Vero / 16.6%
3. RTL4 / 15.5%
4. SBS6 / 9.2%
5. NET5 / 5.5%


6. NPO2 / 4.3%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL5 / 3.6%
9. RTL7 / 3.0%
10. RTL8 / 2.2%


11. TLC / 1.0%
12. Discov / 0.9%
13. Comedy / 0.8%
14. MTV / 0.8%
15. FOX / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. SBS Groep 31,7%
2. Publieke Omroep 28,0%
3. RTL Nederland 24,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen