Mediawaakhond uit kritiek op Max Verstappen in Pauw

Geplaatst op vrijdag 23 september 2016 om 12:35

Foto: RTLHet Commissariaat voor de Media heeft BNN-VARA aangesproken op het een uur durende tv-interview dat Jeroen Pauw had met raceheld Max Verstappen. Dat bevestigt de mediawaakhond in NRC Handelsblad. Verstappen bezorgde Pauw in mei het recordaantal van 1,2 miljoen kijkers. Zij zagen Verstappen een uur lang zitten in een outfit van Red Bull. Het merk kwam ‘overdreven en overdadig’ in beeld en daarom heeft de mediawaakhond een laatste waarschuwing gegeven aan BNN-VARA.

Gerard Timmer, directeur bij BNN-VARA, vindt het lastig om te bepalen wat de grens is in dit soort gevallen. “Als je dan bij Verstappen aankomt voor een interview en hij draagt een pet en een jas met logo, pak je dan de camera weer in omdat dat van het Commissariaat niet mag? Daar zit de spanning.

Een lastige situatie, aldus Timmer. “Dat Verstappen-interview is geroemd, veel bekeken, het is relevant. Daar knelt de juridische en maatschappelijke werkelijkheid.

Voor het Commissariaat begint de maat langzaam aan vol te raken als het gaat om BNN-VARA. De mediawaakhond stelde de omroep onder verscherpt toezicht nadat vorig jaar in De Wereld Draait Door uitgebreid reclame werd gemaakt voor het mislukte DWDD-restaurant.

Bij een eerstvolgende overtreding, bevestigt het Commissariaat, zal de toezichthouder de omroep een boete opleggen“, is te lezen in het NRC (via Blendle).

Lees ook: ‘Pauw gaf Red Bull 1,2 miljoen euro aan zendtijd cadeau’ (mei)

Foto: BNN/VARA








15 Reacties op “Mediawaakhond uit kritiek op Max Verstappen in Pauw”


  1. Walter

    Waarschuwen, waarschuwen, waarschuwen (zucht). Nee, aanpakken!

  2. Jantje

    Trek gewoon die uitzendlicentie eens een tijdje in. Liefs voor de verkiezingen. Dit is notabene de omroep die alles en iedereen de maat neemt als het gaat over integriteit en anti corruptie. Vooral bij DWDD gebeurd niets per ongeluk. Gewoon kwade opzet.

  3. He he

    Wie is die gnoom naast Pauw?

  4. Van de TV

    Onzin, Gerard Timmer! Er zit een redactie op je programma en er wordt een voorgesprek gehouden met Max of diens vertegenwoordiger. Standaardopmerking in zo’n gesprek is: geen geheel zwarte of witte kleding, geen dunne streepjes en geen grote logo’s in beeld. Bovendien ken je Max en weet je dat hij ALTIJD als reclamezuil rondloopt! En als je het echt vervelend vindt, dan blur je het achteraf weg. Ergo: Dit is bewust geaccepteerd.

  5. Gonny

    Laat die waakhond maar eens de reclame boodschappen onder de loep nemen.
    Wat daar een leugenachtige onzin word uitgekraamd!

  6. Sjors Langeveld

    goh goh, de wereld staat in oorlog, en waar maakt men zich druk om, om iemand die een merk heeft op zijn kleding,

    waar gaat het heen

    kan mij het schelen of iemand Nike, Adidas, Red Bull, Puma of whatever draagt

  7. Wendelien

    Petje afzetten is toch geen probleem?

  8. Bart Wijnen

    Interessant…. Met veel kijkers (lees: meer kijkers dan normaal voor het betreffende programma) wordt het interview ineens relevant?

  9. Mia

    Gezeur om niks , daar kunnen ze hier wat van.

  10. ANONYMOUS

    Denkt het Commissariaat van de Media nu echt dat heel Nederland aan de Red Bull gaat? Wat een gelul. Er zijn honderden voorbeelden te noemen waar sluikreclame een prominente rol speelt. Het Commissariaat is niet meer van deze tijd. Opdoeken die club. Scheelt weer een hoop veel te hoge salarissen.

  11. Anonymous

    Al die mensen die bij DWDD en Pauw hun boekje of Tv-programma komen promoten is toch ook reclame?

  12. mark

    Petje kan toch wel af of gaat dat nooit af, dan loopt het binnenkort weg.

  13. Mark

    Laat ze maar een boete geven, stuur maar door naar Red Bull. Die maalt daar niet om.

  14. Spook

    Hij draagt dit altijd

    En om nou te zeggen dat hierdoor knarsetandend op de bank zat te snakken naar een red bull blikje kwam puur alleen maar door max zen outfit

    Ps. Hij mag wel wat media training krijgen
    Wat een charismaloos stijve zak zout is dit ventje zeg
    Dan doet martin garrix het toch wat leuker met zen spontaniteit

  15. Ad

    VARA/BNN is toch het Commissariaat voor de Media?!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.