Jeroen in California bijna verslagen door RTL 5’s Barbie


De kijkcijfers van woensdag 21 september 2016 (SKO)

De RTL 4-show Jeroen in California van Jeroen van Koningsbrugge blijft weinig bekeken. Gisteren werd hij zelfs bijna ingehaald door de gelijktijdig uitgezonden soap van Barbie op RTL 5. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 661.000 kijkers (12 procent) voor de eerste, 740.000 kijkers (14 procent) voor de tweede en 462.000 kijkers (9 procent) voor de derde aflevering, kwam de derde aflevering gisterenavond uit op 588.000 kijkers (10 procent). Een erg magere score voor RTL 4. 

De behaalde marktaandelen liggen ver onder het avondgemiddelde van RTL 4. Gisterenavond was dat 16 procent.

Van Koningsbrugge wordt op de hielen gezeten door Samantha ‘Barbie’ de Jong, die gelijktijdig 511.000 kijkers (8 procent) trok op zusterzender RTL 5.

Jeroen in California wist niet te winnen van NPO 1’s kijkcijferkanon Tussen Kunst en Kitsch. Daar keken maar liefst 1,7 miljoen mensen (29 procent) naar. SBS 6 trok op hetzelfde tijdstip 475.000 kijkers (8 procent) met Bonje met de Buren.

Van Koningsbrugge kon met zijn muzikale televisieklus Jeroen in California een deel van zijn sabbatical in de Verenigde Staten betalen. De komediant wil nog wel een keer zo’n muzikaal snoepreisje maken, maar met deze cijfers lijkt een vervolg uitgesloten.

100% NL-dj Lex Gaarthuis hielp Van Koningsbrugge woensdag op de radio al uit de droom dat er ‘met deze cijfers’ een vervolg komt, maar zelf was de komiek optimistisch: hij denkt dat de cijfers ‘behoorlijk goed’ zijn.

NPO 1 was niet alleen om half negen, maar ook om half tien oppermachtig. Smaakt Naar Meer, de nabeschouwing van Heel Holland Bakt, deed het met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) prima.

De meest bekeken alternatieven waren Nieuwsuur met 785.000 kijkers (15 procent) op NPO 2, Herrie op de bosbaan met 749.000 kijkers (13 procent) op RTL 4 en Graf Zonder Naam met 610.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.

NPO 2 stelde wederom ernstig teleur met de dramaserie Icarus op prime time: er keken 71.000 mensen (1 procent). NPO 3 trok 203.000 kijkers (3 procent) met All Inclusive, 261.000 kijkers (4 procent) met Lieve S-S-Sanne en 194.000 kijkers (4 procent) met Niet Lullen Maar Poetsen.

Op de kleine zenders van RTL en SBS kwamen twee programma’s boven de 400.000 kijkers uit. Naast de Barbie-soap gaat het om de uitzending KNVB Beker op de late avond van Veronica. Daar keken 498.000 mensen (12 procent) naar.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), DWDD (972.000), RTL Boulevard (818.000), Zesuurjournaal (815.000), EenVandaag (809.000) en Editie NL (621.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 551.000 kijkers en Rad van Fortuin 303.000.

De toppers op de late avond waren Hart van Nederland (903.000), RTL Late Night (716.000), Shownieuws (556.000), Pauw (534.000) en KNVB Beker (498.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel. RTL 4 volgt op afstand met 16 procent en SBS 6 pakt brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.982.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.739.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.297.000
04. Smaakt Naar Meer (NPO1) 1.281.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.137.000


06. De wereld draait door (NPO1) 972.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 903.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 818.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 815.000
10. EenVandaag (NPO1) 809.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 785.000
12. Herrie op de bosbaan (RTL4) 749.000
13. RTL Late Night (RTL4) 716.000
14. Editie NL (RTL4) 621.000
15. Graf zonder naam (SBS6) 610.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.2%
2. RTL4 / 16.3%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO2 / 5.4%
5. RTL5 / 4.7%


6. Vero / 4.5%
7. NET5 / 4.4%
8. RTL7 / 4.3%
9. FOXEre1 / 3.6%
10. NPO3 / 3.2%


11. RTL8 / 2.4%
12. Discov / 1.2%
13. SBS9 / 1.2%
14. TLC / 1.2%
15. Ziggo / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,8%
2. RTL Nederland 27,7%
3. SBS Groep 19,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen