Heel Holland Bakt oppermachtig op bomvolle zondag


De kijkcijfers van zondag 4 september 2016 (SKO)

Foto: TROSHet vierde seizoen van Heel Holland Bakt is zondagavond met 2,5 miljoen kijkers van start gegaan op NPO 1. Daarmee trok het MAX-programma 35 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de op vier na meest bekeken aflevering van Heel Holland Bakt ooit. Alleen de vier laatste afleveringen van het vorige seizoen trokken nog meer bekijks. De finale van het vorige seizoen is met ruim 2,8 miljoen kijkers de meest bekeken aflevering ooit.

Heel Holland Bakt wordt dit jaar voor het eerst gepresenteerd door André van Duin, omdat Martine Bijl nog niet genoeg hersteld is. Van Duin blijkt een prima vervanging van de presentatrice.

Over aandacht had Heel Holland Bakt niet te klagen. Zelfs Geert Wilders prees het programma zondag aan op Twitter (‘Heel Holland Bakt nu op NPO 1!’), al had dat meer te maken met de uitzending op NPO 2.

Direct na Heel Holland Bakt wist Ivo Niehe nog 1,3 miljoen kijkers (20 procent) te bekoren met zijn TV Show.

Slechts één programma lukte het om tegenover de hitprogrammering van NPO 1 meer dan een miljoen kijkers te bekoren, namelijk Stegeman op de bres op SBS 6. Daar keken vanaf half tien ruim 1 miljoen mensen (16 procent) naar. Een nieuwe Wegmisbruikers trok direct ervoor 651.000 kijkers (9 procent).

De NPO schotelde de kijker een bomvolle zondag voor. Ook NPO 2 en NPO 3 hadden een sterk aanbod: het tweede net trok 925.000 kijkers (15 procent) met Mark Rutte in Zomergasten en het derde net scoorde 774.000 kijkers (11 procent) met de nieuwe Katja Schuurman-serie Vlucht HS13.

RTL 4 bleef behoorlijk achter met zijn nieuwe zondagavond: de nieuwe miniserie Roots begon met 512.000 kijkers (7 procent) en de vluchtelingendocu Verjaard Door De Oorlog trok aansluitend slechts 244.000 kijkers (5 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Zondag Met Lubach met 374.000 kijkers (6 procent) op NPO 3 en Scorpion met 319.000 kijkers (5 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Erica op Reis (884.000), Half Acht Nieuws (796.000), vtwonen (576.000) en De Grote Verbouwing (413.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (856.000) en Studio Voetbal (795.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel. SBS 6 pakt zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 11 procent. RTL 4 moet genoegen nemen met 8 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.487.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.473.000
03. TV Show (NPO1) 1.317.000
04. Studio Sport (NPO1) 1.239.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.119.000


06. Stegeman op de bres (SBS6) 1.022.000
07. Zomergasten (NPO2) 925.000
08. Erica op reis (NPO1) 884.000
09. Shownieuws (SBS6) 856.000
10. Autosport F1 GP Ita (Ziggo) 806.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 796.000
12. Studio voetbal (NPO1) 795.000
13. Vlucht HS13 (NPO3) 774.000
14. Wegmisbruikers (SBS6) 651.000
15. vtwonen (SBS6) 576.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.6%
2. SBS6 / 12.1%
3. NPO2 / 11.0%
4. RTL4 / 7.6%
5. NPO3 / 6.3%


6. Vero / 5.1%
7. NET5 / 3.7%
8. RTL7 / 3.6%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL5 / 2.5%


11. Discov / 0.9%
12. Comedy / 0.8%
13. RTLZ / 0.8%
14. N.geog / 0.8%
15. Nick / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,9%
2. SBS Groep 21,2%
3. RTL Nederland 16,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen