Expeditie Robinson blijft topscoorder voor RTL 5

Geplaatst op Fri 23 Sep 2016 om 8:34


De kijkcijfers van donderdag 22 september 2016 (SKO)

Expeditie Robinson blijft met stip het succesvolste programma van RTL 5. Ook dit zeventiende seizoen is weer een hit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De avonturenshow met presentatoren Dennis Weening en Nicolette Kluijver begon twee weken geleden met 1,2 miljoen kijkers (23 procent), zakte vorige week tegenover het voetbal op zusterzender RTL 7 in tot 901.000 kijkers (17 procent) en kwam gisteren uit op ruim 1 miljoen kijkers (17 procent).

RTL 5 bood daarmee wederom het meest bekeken alternatief voor de primetimeprogrammering van NPO 1, dat met Hidden India bijna 1,2 miljoen kijkers (20 procent) scoorde en vervolgens de lucht in ging met 1,7 miljoen kijkers (28 procent) voor Ik Vertrek.

Direct na Expeditie Robinson, iets na tien uur ’s avonds, wist Jandino Asporaat de kijkers van de realityshow niet vast te houden. Zijn show Dino was goed voor 329.000 kijkers (6 procent). Hoeveel mensen daarvan de muteknop hadden ingedrukt, is niet bekend.

Heel Holland Bakt-variant RTL 4 blijft weinig bekeken

RTL 4 moet genoegen nemen met brons op prime time, al lijkt de half negen-titel Gieren Met Goor zich wat te herstellen: na 724.000 kijkers (13 procent) en 589.000 kijkers (11 procent), zitten er deze week 915.000 kijkers (15 procent) klaar. Dat is een prima score, al is het nog wel iets onder RTL 4’s avondgemiddelde.

Om half tien blijft RTL 4 behoorlijk achter met zijn Heel Holland Bakt-variant Ja, Ik Wil… Een Taart. Na 508.000 kijkers (10 procent) en 422.000 kijkers (8 procent) voor de eerste twee afleveringen, zaten er ditmaal 616.000 kijkers (11 procent) klaar. Ver onder RTL 4’s avondgemiddelde.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 609.000 kijkers (11 procent) op NPO 2, Keuringsdienst van Waarde met 504.000 kijkers (8 procent) op NPO 3 en NCIS: New Orleans met 431.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

De meest bekeken titels op de kleinere zenders van RTL en SBS, RTL 5 niet meegerekend, waren KNVB Beker met 499.000 kijkers (12 procent) op Veronica en NCIS met 296.000 kijkers (7 procent) op Net5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), DWDD (948.000), Zesuurjournaal (772.000), RTL Boulevard (758.000), EenVandaag (704.000) en Editie NL (668.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 441.000 kijkers en Rad van Fortuin 290.000.

Op de late avond waren De Verenigde Staten van Eva (866.000), Hart van Nederland (769.000), RTL Late Night (710.000), Pauw (664.000) en Shownieuws (530.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel. RTL 4 volgt op afstand met 17 procent. De gedeelde derde plaats is voor RTL 5 en SBS 6 met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.771.000
02. Ik Vertrek (NPO1) 1.661.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.326.000
04. Hidden India (NPO1) 1.175.000
05. Expeditie Robinson (RTL5) 1.037.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.034.000
07. De wereld draait door (NPO1) 948.000
08. Gieren Met Goor (RTL4) 915.000
09. De Verenigde Staten van Eva (NPO1) 866.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 772.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 769.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 758.000
13. RTL Late Night (RTL4) 710.000
14. EenVandaag (NPO1) 704.000
15. Editie NL (RTL4) 668.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.5%
2. RTL4 / 16.5%
3. RTL5 / 8.4%
4. SBS6 / 8.4%
5. NPO2 / 5.0%


6. Vero / 4.3%
7. FOXEre1 / 3.6%
8. NET5 / 3.5%
9. RTL7 / 3.3%
10. NPO3 / 3.2%


11. RTL8 / 2.9%
12. N.geog / 1.0%
13. Comedy / 0.9%
14. Discov / 0.7%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 31,1%
2. Publieke Omroep 30,7%
3. SBS Groep 16,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








22 Reacties op “Expeditie Robinson blijft topscoorder voor RTL 5”


  1. Anoniem

    Veronica doet het weer! ;-)

  2. Flip de Beer

    Weer een prachtig seizoen van Expeditie Robinson. Brombeer Jef gaat winnen!

  3. Al Mïjn Reactïes Worden Vastgehouden enz...

    Genoten van HvNL.
    RTL 4 wederom de 2de zender…
    Veronica doet het weer!

  4. Anonymous

    Als het zo’n succes is en blijft wordt het dan niet eens tijd om een 2e reality competitie te introduceren op RTL5. The Amazing race met Dennis en Nicolette!

  5. WESTAUDIOVIDEO

    heeft er niemand naar voetbal gekeken?
    of heeft RTL na de negatieve berichtgeving over RTL flink onder tafel
    SKO omgekocht ? De politiek is ongeloofwaardig maar deze cijfers slaan nergens op

  6. WESTAUDIOVIDEO

    BY THE WAY Niet iedereeen met een sko kastje heeft een abonnement fox sport
    dus kan je ook niet goed meten!

  7. David

    Dwdd weer tegenvallend…

  8. Chiel

    Knap! Vind Robinson erg saai, niks wat we nog nooit eerder hebben gezien, niet hele interessante of spectaculaire spellen. Jammer!

  9. Bart Wijnen

    @Chiel: dat is natuurlijk het geval met het gros van de terugkerende shows op tv. Niets wat we nog niet eerder hebben gezien.

  10. Lex

    Genoten van De Verenigde Staten van Eva. Wat een prachtig programma is dat!

  11. Anonymous

    Lex, beetje eenzijdig, vind je niet?

  12. Mediaprak

    Expeditie Robinson hoort op RTL4. Gieren Met Gordon is voor RTL4 begrippen een flop. Zie AD artikel.

  13. Chiel

    @Bart Wijnen, Wie is de Mol (of nog beter De Mol uit België) voelt nog steeds als nieuw en vernieuwend. Het kan dus wel gewoon. Maar ER komt weer met een afvallerseiland, het doorbeuken van een muurtje met een balk en het werpen van een katapult. Gebeurt gewoon veel te weinig.

  14. Walter

    Die Pauw trekt ook niet veel kijkers zeg. Voor de zomer waren Pauw en Late Night gelijkwaardig qua kijkcijfers, nu loopt Pauw toch wel lang achter.

  15. Walter

    @David

    ”DWDD weer tegenvallen”

    Dat komt door het weer…

  16. Lex

    @Anonymous 10:00 Eenzijdig? Wat bedoel je daarmee?

  17. Marcel

    Slappe exit weer in Expeditie Robinson. Weer een ‘oudje’ er uit gestuurd door snotneusjes. Verkeerde tactiek. Verder vind ik die twee kampen maar zo vlak bij elkaar maar onzin. Er is teveel inmenging nu. Het levert wel weer mooie TV op, maar kom op. Dit is voor het eerst in het bestaan van ER dat dit gedaan wordt. Maar wat een mooie cijfers weer.

  18. hans

    Gieren met goor als dat rond het miljoen scoort lijkt mij toch prima?. Goedkoop programma

  19. Anonymous

    SBS 6 stop met NCIS! Gewoon vast op NET 5. Daar komen de afleveringen van donderdag op vrijdag wéér op prime time. Wat is dan het nut dat ze de dag ervoor ook al op 6 komen? Doe dan Graf Zonder Naam op donderdag, metQueens Of The Jungle erna.

    Nu gaat SBS 6 Queens Of The Jungle recht tegenover Barbie uitzenden (dezelfde doelgroep). Dat gaan ze dik verliezen: zeker onder de 350.000 kijkers.

  20. Mark

    Dat was ik dus.

    SBS 6 stop met NCIS! Gewoon vast op NET 5. Daar komen de afleveringen van donderdag op vrijdag wéér op prime time. Wat is dan het nut dat ze de dag ervoor ook al op 6 komen? Doe dan Graf Zonder Naam op donderdag, metQueens Of The Jungle erna.

    Nu gaat SBS 6 Queens Of The Jungle recht tegenover Barbie uitzenden (dezelfde doelgroep). Dat gaan ze dik verliezen: zeker onder de 350.000 kijkers.

  21. aammehoela

    Volg ER niet meer. Te vaak weg op donderdagavond. Los daarvan wordt de betere deelnemer voortijdig weggestuurd. Maar RTL 5 mag weer even scoren totdat de magere tijden weer aanbreken. Zoals elders opgemerkt, dit programma kan net zo goed op RTL 7 oftewel RTL 5 en 7 samenvoegen. Dan zou ER vanwege EL-voetbal naar de dinsdag of woensdagavond kunnen of net zoals WIDM op zaterdagavond zetten.

  22. A.Zijn

    De reclame inclusief alle winacties rondom Expeditie Robinson zijn dit seizoen echt storend. Je komt totaal niet in de sfeer van het programma.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.