Slechte start voor SBS 6-show The Next Boy/Girl Band


De kijkcijfers van vrijdag 26 augustus 2016 (SKO)

De grootse studioshow The Next Boy/Girl Band met presentatoren Nicolette van Dam en Tim Douwsma is vrijdagavond van start gegaan met magere kijkcijfers op SBS 6. De eerste aflevering kwam niet verder dan 434.000 kijkers en 9 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een grote deceptie voor SBS 6. De verwachtingen waren hooggespannen: The Next Boy/Girl Band is veruit het grootste programma dat SBS 6 lanceert aan de start van dit tv-seizoen.

The Next Boy/Girl Band is dé nieuwe talentenjacht van John de Mol. Hoewel het programma onderhoudend is voor liefhebbers van het genre, wist de show nauwelijks op te boksen tegen de primetimeprogrammering van NPO en RTL.

De kijker koos massaal voor NPO 1. Eigenlijk zou de zender gisteren beginnen met Flikken Maastricht, maar de seizoenspremière is uitgesteld tot december. In plaats daarvan stond na het Achtuurjournaal een aflevering van Witse op het menu. Die was met 1 miljoen kijkers (22 procent) primetimewinnaar.

Eén tegen 100 trok aansluitend op zijn nieuwe uitzendavond – tot dit seizoen was de Caroline Tensen-show te zien op zondagavond – ook ruim 1 miljoen kijkers (21 procent).

RTL 4 was de op één na meest bekeken tv-zender op prime time. Het anderhalf uur durende Holland – België met Wendy van Dijk kwam uit op 855.000 kijkers (18 procent). Om tien uur trok de allerlaatste Linda’s Zomerweek 1 miljoen kijkers (25 procent). Volgende week begint RTL 4 met Superkids.

De andere meest bekeken titels op prime time waren De Slimste Mens met 844.000 kijkers (18 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 549.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Voetbal Inside met 433.000 kijkers (9 procent) op RTL 7.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het laatste Achtuurjournaal met Rik van de Westelaken (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (845.000), De Wereld Draait Door (795.000), Zesuurjournaal (765.000) en de laatste RTL Boulevard met Albert Verlinde (743.000). Nieuwe Tijden trok 558.000 kijkers, Rad van Fortuin 525.000 en Utopia 444.000.

Op de late avond waren naast Linda’s Zomerweek vooral Eredivisie op vrijdag (788.000), Hart van Nederland (780.000), Pauw (543.000) en Shownieuws (489.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.566.000
02. Witse (NPO1) 1.029.000
03. Linda’s Zomerweek (RTL4) 1.018.000
04. Een tegen 100 (NPO1) 1.018.000
05. Holland – België (RTL4) 855.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 845.000
07. De Slimste Mens (NPO2) 844.000
08. De wereld draait door (NPO1) 795.000
09. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 788.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 780.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 765.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 743.000
13. EenVandaag (NPO1) 708.000
14. Editie NL (RTL4) 559.000
15. Nieuwe Tijden (RTL4) 558.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.5%
2. RTL4 / 20.8%
3. SBS6 / 9.8%
4. NPO2 / 7.8%
5. RTL7 / 5.1%


6. NET5 / 4.9%
7. Vero / 2.5%
8. RTL8 / 2.0%
9. RTL5 / 1.8%
10. NPO3 / 1.7%


11. Discov / 1.2%
12. N.geog / 1.2%
13. FOX / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,0%
2. RTL Nederland 29,7%
3. SBS Groep 18,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen