Rio de Janeiro en Philip Freriks domineren kijkcijferlijst


De kijkcijfers van vrijdag 12 augustus 2016 (SKO)

Het verslag van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro en de kennisquiz De Slimste Mens met Philip Freriks hebben deze week de kijkcijferlijst gedomineerd. De concurrentie bleef ver achter. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Scoren tegenover Rio op NPO 1 is bijna niet te doen, maar De Slimste Mens lukt het en niet zo’n beetje ook. De quiz piekte deze week op 1,7 miljoen kijkers. Geen enkel ander programma weet op prime time hoge kijkcijfers te scoren tegenover de Spelen.

De afgelopen vijf dagen was NPO 1 uiteraard de nummer één van Nederland, maar NPO 2 deed het ook erg goed. Vijf avonden op rij was NPO 2 de op één na meest bekeken tv-zender. Normaal gesproken is die positie weggelegd voor RTL 4, maar de commerciëlen kunnen niet op tegen het publieke geweld.

Ook vrijdag was alles voor de NPO: NPO 1 trok op prime time 1,6 miljoen kijkers (33 procent) met Rio en 1,9 miljoen kijkers (33 procent) met Eredivisie op Vrijdag, terwijl De Slimste Mens op NPO 2 goed was voor 1,2 miljoen kijkers (23 procent).

De meest bekeken programma’s op prime time van de concurrentie waren Red Mijn Vakantie met 502.000 kijkers (9 procent) op SBS 6, Playback je gek met 450.000 kijkers (8 procent) op RTL 4 en Alles Mag Op Vrijdag met 439.000 kijkers (8 procent) op RTL 4.

RTL 7 trok 364.000 kijkers (7 procent) met Voetbal Inside en staat daarmee ook nog in de kijkcijfer top 25.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Studio Rio Avond (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (741.000), Zesuurjournaal (714.000) en RTL Boulevard (597.000) waren de vooravondtoppers. Nieuwe Tijden trok 508.000 kijkers en Utopia 409.000.

Op de late avond waren naast het sport op NPO 1 vooral Hart van Nederland (981.000) en Shownieuws (819.000) het meest in trek. RTL 4 trok 252.000 kijkers met Van der Vorst ziet sterren.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel. NPO 2 pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 1.850.000
02. Rio Live (NPO1) 1.755.000
03. Hockey OS DEU NLD H (NPO1) 1.286.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.237.000
05. Journaal 20:00 (NPO2) 1.237.000


06. Studio Rio Avond (NPO1) 1.130.000
07. Studio Olympic Park (NPO1) 1.121.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 981.000
09. Shownieuws (SBS6) 819.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 741.000


11. Journaal 18:00 (NPO2) 714.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 597.000
13. Nieuwe Tijden (RTL4) 508.000
14. EenVandaag (NPO2) 507.000
15. Red Mijn Vakantie (SBS6) 502.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 34.3%
2. NPO2 / 10.6%
3. RTL4 / 9.5%
4. SBS6 / 9.1%
5. NET5 / 4.7%


6. RTL7 / 3.2%
7. RTL8 / 3.1%
8. Vero / 2.3%
9. NPO3 / 2.1%
10. RTL5 / 1.4%


11. SBS9 / 1.4%
12. Comedy / 1.1%
13. N.geog / 0.7%
14. FOX / 0.5%
15. FOXEre1 / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 47,0%
2. SBS Groep 17,5%
3. RTL Nederland 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen