Rad van Fortuin verliest kwart marktaandeel
De kijkcijfers van dinsdag 23 augustus 2016 (SKO)
De André Hazes jr-spelshow Het Rad van Fortuin heeft dinsdagavond op zijn tweede uitzendavond een kwart van zijn marktaandeel ingeleverd. De tweede aflevering scoorde 465.000 kijkers en 11 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Rad van Fortuin trapte maandag af met 810.000 kijkers en 15 procent marktaandeel. Dat het kijkersaantal zou dalen lag vanwege het mooie weer al in de lijn der verwachting, maar ook het marktaandeel is fors gedaald.
Het kijkersaantal is met 43 procent gedaald ten opzichte van de eerste aflevering. Het marktaandeel is met 25 procent gedaald.
Mocht het Rad van Fortuin stabiel blijven op 11 procent marktaandeel, dan is dat nog steeds een mooi percentage voor SBS 6. Over de hele avond gezien kwam de tv-zender dinsdag uit op 8 procent marktaandeel.
Waar het Rad van Fortuin op zijn eerste uitzendingavond nog de nummer twee om acht uur was, na NPO 1 maar nog vóór RTL 4, was ze nu de nummer drie. Op hetzelfde moment trok het Achtuurjournaal 1,6 miljoen kijkers (40 procent) naar NPO 1 en trok Nieuwe Tijden 485.000 kijkers (12 procent) naar RTL 4.
SBS 6 stelde op prime time zwaar teleur. Overtreders kwam uit op 262.000 kijkers (6 procent) en Oplichters in het Buitenland op 270.000 kijkers (5 procent).
De grote winnaars op prime time waren De Slimste Mens met 1,2 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 2, Opgelicht met 1,1 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 1 en Linda’s Zomerweek met 1 miljoen kijkers (22 procent) op RTL 4.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Opsporing Verzocht met 783.000 kijkers (17 procent) op NPO 1, RTL Late Night: Olympic Edition met 678.000 kijkers (15 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 590.000 kijkers (12 procent) op NPO 2.
NPO 2 trok 389.000 kijkers (8 procent) met Andries Knevels In De Ban Van De Paus.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), De Wereld Draait Door (955.000), Zesuurjournaal (910.000), Half Acht Nieuws (816.000), EenVandaag (804.000), RTL Boulevard (688.000) en Editie NL (626.000).
Op de late avond waren Kanniewaarzijn (905.000), Pauw (748.000), Hart van Nederland (712.000), Shownieuws (591.000) en het late RTL Nieuws (454.000) het meest in trek.
NPO 1 marktaandeel
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.598.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.156.000 03. Opgelicht (NPO1) 1.084.000 04. Linda’s Zomerweek (RTL4) 1.029.000 05. De wereld draait door (NPO1) 955.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.5% 2. RTL4 / 18.4% 3. NPO2 / 9.1% 4. SBS6 / 8.4% 5. NET5 / 5.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,5% 2. RTL Nederland 27,9% 3. SBS Groep 18,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.