Meer dan 3 miljoen kijkers voor Oranje hockeydames
De kijkcijfers van vrijdag 19 augustus 2016 (SKO)
De Nederlandse hockeydames hebben de olympische hockeyfinale verloren van Groot-Brittannië voor het oog van 3,2 miljoen kijkers. De uitzending bezorgde NPO 1 tussen 22.50 en 00.05 uur een marktaandeel van 65 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. “Het is heel onterecht“, zei hockeyster Ellen Hoog achteraf. “Dit was onze beste wedstrijd van de afgelopen twee jaar. Er had veel meer ingezeten. Zuur. Zij komen vier keer in de cirkel en maken drie goals, dat ligt echt aan ons.“
Het eerste deel van de uitzending van de hockeyfinale trok tussen 21.35 en 22.50 uur een publiek van ruim 2,7 miljoen kijkers (45 procent). Daaraan voorafgaand scoorde Rio Live 1,7 miljoen kijkers (34 procent).
De Slimste Mens was wederom het enige programma dat op prime time recht tegenover de Olympische Spelen een miljoenscore neerzette. Daar keken 1,3 miljoen mensen (22 procent) naar op NPO 2.
De andere meest bekeken Rio-alternatieven op prime time waren Red Mijn Vakantie met 609.000 kijkers (10 procent) op SBS 6, Alles Mag Op Vrijdag met 526.000 kijkers (9 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 469.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.
Voetbal Inside wist op RTL 7 een publiek van 415.000 kijkers (7 procent) te vermaken.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren Rio Live (1,7 miljoen), Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (706.000), Zesuurjournaal (678.000), RTL Boulevard (566.000) en Editie NL (554.000). Nieuwe Tijden trok 473.000 kijkers en Utopia 440.000.
Op de late avond waren de hockeyfinale (3,2 miljoen), Hart van Nederland (786.000) en Shownieuws (478.000) het meest in trek. RTL 4 trok 222.000 kijkers met Van der Vorst ziet sterren.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 43 procent marktaandeel. NPO 2 pakt zilver met 10 procent en RTL 4 brons met 8 procent.
Top 15 01. Hockey OS NLD GBR D F (NPO1) 3.198.000 02. Rio Live (NPO1) 1.705.000 03. Journaal 20:00 (NPO2) 1.344.000 04. De Slimste Mens (NPO2) 1.302.000 05. Studio Rio Avond (NPO1) 1.108.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 42.6% 2. NPO2 / 10.4% 3. RTL4 / 7.9% 4. SBS6 / 7.7% 5. NET5 / 4.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 54,7% 2. SBS Groep 15,1% 3. RTL Nederland 14,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.