Kijkcijfers De Slimste Mens schieten verder omhoog


De kijkcijfers van dinsdag 9 augustus 2016 (SKO)

De kijkcijfers van De Slimste Mens zitten sinds maandag in de lift. Vanwege de Olympische Spelen is het Achtuurjournaal tijdelijk te zien op NPO 2 en van die lead-in profiteert de quiz behoorlijk, ondanks dat het Philip Freriks-programma sinds deze week dus ook moet concurreren met Rio op NPO 1. Gedurende de eerste twee weken van dit seizoen van De Slimste Mens keken er zo’ n 1,1 à 1,2 miljoen mensen, maar in deze derde week zijn dat er veel meer, blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

De Slimste Mens begon zijn derde uitzendweek maandag met 1,5 miljoen kijkers. Dinsdag keken er nóg meer mensen, namelijk ruim 1,6 miljoen mensen, goed voor 28 procent marktaandeel.

Het record van De Slimste Mens staat nog steeds op een aflevering van afgelopen januari. Toen keken er ruim 1,8 miljoen mensen naar de tv-show.

Direct na De Slimste Mens begon de nieuwe Andries Knevel-serie In De Ban Van De Paus dinsdag met 494.000 kijkers (8 procent). Nieuwsuur trok aansluitend 481.000 kijkers (8 procent).

NPO 2 was daardoor voor de tweede dag op rij de op een na meest bekeken tv-zender van Nederland. NPO 1 blijft uiteraard de nummer één dankzij de programma’s vanuit Rio de Janeiro.

NPO 1 opende de avond met 1,1 miljoen kijkers (36 procent) voor Studio Rio. Op prime time keken er 2,1 miljoen mensen (37 procent) naar Rio Live. Studio Olympic Park begon om 23.30 uur met 1,1 miljoen kijkers (43 procent).

De andere meest bekeken Rio-alternatieven op prime time waren Oplichters in het Buitenland met 452.000 kijkers (8 procent) op SBS 6 en Herrie in het hotel met 362.000 kijkers (6 procent) op RTL 4.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Studio Rio (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (860.000), Zesuurjournaal (786.000), RTL Boulevard (729.000) en EenVandaag (675.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 493.000 kijkers en Nieuwe Tijden 402.000.

Op de late avond waren Studio Olympic Park (1,1 miljoen), Hart van Nederland (938.000) en Shownieuws (671.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel. NPO 2 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 9 procent.

Top 15
01. Rio Live (NPO1) 2.081.000
02. Journaal 20:00 (NPO2) 1.825.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.646.000
04. Hockey OS NLD CAN H (NPO1) 1.359.000
05. Studio Rio Avond (NPO1) 1.112.000


06. Studio Olympic Park (NPO1) 1.050.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 938.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 860.000
09. Journaal 18:00 (NPO2) 786.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 729.000


11. EenVandaag (NPO2) 675.000
12. Shownieuws (SBS6) 671.000
13. Editie NL (RTL4) 551.000
14. In de ban van de Paus (NPO2) 494.000
15. Utopia (SBS6) 493.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 35.7%
2. NPO2 / 13.7%
3. RTL4 / 8.9%
4. SBS6 / 8.1%
5. NET5 / 4.6%


6. Vero / 3.0%
7. RTL8 / 2.9%
8. RTL7 / 2.8%
9. NPO3 / 2.1%
10. RTL5 / 2.1%


11. SBS9 / 1.1%
12. Comedy / 1.1%
13. TLC / 0.8%
14. Discov / 0.7%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 51,5%
2. SBS Groep 16,8%
3. RTL Nederland 16,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen