Jan Kooijman stelt teleur met debuut op NPO 1


De kijkcijfers van woensdag 24 augustus 2016 (SKO)

Het debuut van Jan Kooijman op NPO 1 trok woensdagavond niet veel kijkers. De eerste aflevering van zijn KRO-NCRV-reeks Tot Elkaar Veroordeeld trok om half tien 480.000 kijkers, goed voor 9,8 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat Kooijman nog geen 10 procent marktaandeel behaalt op ’s lands meest bekeken tv-zender, is erg teleurstellend. Tussen Kunst en Kitsch behaalde direct ervoor nog 19 procent marktaandeel, goed voor 917.000 kijkers.

Kooijman stapte begin dit jaar over van RTL 5 naar KRO-NCRV. Zijn échte NPO-debuut was maandag al met het voorlopig eenmalige 3LAB-programma Dance Around The World op NPO 3. Die show scoorde 116.000 kijkers en 2 procent marktaandeel.

Veronica was de grote winnaar op prime time dankzij de wedstrijd Rostov – Ajax, die ruim 1,1 miljoen kijkers (23 procent) trok. Zij zagen Ajax verliezen. Dat is balen voor Veronica, omdat Ajax zich daardoor niet heeft geplaatst voor de groepsfase van de Champions League.

De andere meest bekeken titels die om half tien begonnen – net als Tot Elkaar Veroordeeld – waren Linda’s Zomerweek met 908.000 kijkers (21 procent) op RTL 4 en Nieuwsuur met 472.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

De toppers om half negen waren naast het voetbal De Slimste Mens met 981.000 kijkers (21 procent) op NPO 2, Tussen Kunst en Kitsch met 917.000 kijkers (19 procent) op NPO 1 en Love is in the air met 577.000 kijkers (12 procent) op RTL 4.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (900.000), De Wereld Draait Door (837.000), EenVandaag (810.000), Half Acht Nieuws (793.000), Editie NL (556.000) en RTL boulevard (549.000). Nieuwe Tijden trok 464.000 kijkers en Utopia 400.000.

Op de late avond waren Hart van Nederland (746.000), Shownieuws (577.000), de voetbalnabeschouwing (563.000) en Pauw (560.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel. RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Veronica brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.662.000
02. Rostov – Ajax (Vero) 1.117.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 981.000
04. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 917.000
05. Linda’s Zomerweek (RTL4) 908.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 900.000
07. De wereld draait door (NPO1) 837.000
08. EenVandaag (NPO1) 810.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 793.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 746.000


11. Love is in the air (RTL4) 577.000
12. Shownieuws (SBS6) 577.000
13. Voetbal CL PO NB (Vero) 563.000
14. Pauw (NPO1) 560.000
15. Editie NL (RTL4) 556.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.5%
2. RTL4 / 16.4%
3. Vero / 13.2%
4. SBS6 / 8.3%
5. NPO2 / 8.1%


6. NET5 / 4.4%
7. RTL7 / 2.7%
8. RTL8 / 2.5%
9. RTL5 / 2.3%
10. NPO3 / 1.8%


11. TLC / 1.4%
12. N.geog / 1.3%
13. Comedy / 1.3%
14. SBS9 / 1.1%
15. Discov / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,4%
2. SBS Groep 27,5%
3. RTL Nederland 23,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen