De Slimste Mens enige prime time-hit tegenover Rio


De kijkcijfers van woensdag 10 augustus 2016 (SKO)

De NPO 2-quiz De Slimste Mens met Philip Freriks is het enige programma dat recht tegenover de Olympische Spelen op NPO 1 topcijfers neerzet. Ook woensdag werd er met 1,6 miljoen kijkers (27 procent) weer een topscore neergezet. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vanwege de Spelen is de NPO 1-vooravond met de Journaals en EenVandaag tijdelijk te zien op NPO 2. Dat betekent dat De Slimste Mens profiteert van de enorme lead-in van het Achtuurjournaal.

Het Achtuurjournaal was woensdag het op een na meest bekeken tv-programma van de avond met 1,6 miljoen kijkers (30 procent). Na afloop zappen de kijkers niet terug naar Rio op 1, maar blijven ze kijken naar de quiz op 2.

Ook de programma’s na De Slimste Mens doe het voor NPO 2-begrippen goed. Zo trok Hollandse Zaken woensdag 626.000 kijkers (11 procent), waarna Nieuwsuur 576.000 kijkers (10 procent) noteerde.

Rio de Janeiro blijft de grote publiekstrekker. Studio Rio opende de NPO 1-avond met 1,6 miljoen kijkers (40 procent). Op prime time trok Rio Live 1,9 miljoen kijkers (40 procent). Studio Olympic Park begon pas om middernacht en trok 824.000 kijkers (44 procent).

De andere meest bekeken Rio-alternatieven waren Love is in the Air met 581.000 kijkers (10 procent) op RTL 4, Jo Frost: Nanny On Tour met 365.000 kijkers (6 procent) op RTL 4 en De Smaakpolitie met 332.000 kijkers (6 procent) op SBS 6.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Studio Rio (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (874.000), Zesuurjournaal (739.000) en RTL Boulevard (661.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 531.000 kijkers en Nieuwe Tijden 413.000.

Op de late avond was naast het Rio-verslag vooral Hart van Nederland in trek met 849.000 kijkers. Verder deed vooral Shownieuws (678.000) het goed. RTL 4 trok 249.000 kijkers met Van der Vorst ziet sterren.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 36 procent marktaandeel. NPO 2 pakt zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Rio Live (NPO1) 1.934.000
02. Journaal 20:00 (NPO2) 1.604.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.597.000
04. Studio Rio Avond (NPO1) 1.594.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 874.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 849.000
07. Studio Olympic Park (NPO1) 824.000
08. Journaal 18:00 (NPO2) 739.000
09. Wielrennen OS Dames (NPO1) 734.000
10. Shownieuws (SBS6) 678.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 661.000
12. EenVandaag (NPO2) 636.000
13. Hollandse Zaken (NPO2) 626.000
14. Love is in the air (RTL4) 581.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 576.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 36.1%
2. NPO2 / 13.3%
3. RTL4 / 9.5%
4. SBS6 / 7.2%
5. NET5 / 3.5%


6. Vero / 3.4%
7. RTL7 / 3.2%
8. RTL8 / 2.6%
9. RTL5 / 2.0%
10. NPO3 / 1.9%


11. Comedy / 1.1%
12. SBS9 / 1.0%
13. TLC / 0.9%
14. Discov / 0.9%
15. FOX / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 51,3%
2. RTL Nederland 17,3%
3. SBS Groep 15,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen