Arjen Lubach eiste uitzondering op YouTube-beleid NPO

Arjen Lubach heeft bij onderhandelingen over zijn NPO 3-show Zondag Met Lubach geëist ook op YouTube te mogen uitzenden. Dat vertelde de komediant zondag in Zomergasten. De NPO staat bekend om zijn strenge YouTube-beleid – de zenderbazen willen liever alles op NPO.nl – maar Lubach sloeg met zijn vuisten op tafel. “We hebben geëist of in elk geval sterke onderhandelingen gevoerd met de VPRO over dat we een YouTube-kanaal mochten. Dat is bij de NPO eigenlijk not done.

Hij wist de zenderbazen te overtuigen. “Ik zei: ‘Dat is de enige manier waarop je je programma aan de jeugd kan aanbieden.’ Dat vonden ze dan ook wel weer heel waardevol.”

Zondag Met Lubach is een hit op YouTube. “Onze jeugdige doelgroep kijkt via YouTube. Als ik een jong iemand vraag wanneer mijn programma wordt uitgezonden, komt hij hooguit door de titel op zondag, maar niet omdat hij het live heeft zitten kijken.”

Lubach denkt dat alles uiteindelijk online gaat. “Daar gaat het naar toe. Bij programma’s zoals mijn programma – met alle respect voor de VPRO – kan ik me voorstellen dat over tien jaar een sponsor belt die zegt: ‘Wil je het op internet maken? We bieden hetzelfde budget, maar dan moet je één keer een biermerk noemen.’ Ik zeg niet dat we dat willen hoor, want ik voel me heel erg thuis hier, maar het vloggen heeft me wel geleerd dat de production value enorm omhoog is gegaan.

Moderne videomakers hebben volgens Lubach de toekomst. “Als je over een paar jaar bij een omroepman staat en zegt: ‘Ik heb een idee voor een documentaire en ik heb een cameraman, een editor, een geluidsman en een regisseur nodig.’ En daarnaast staat iemand die zegt: ‘Ik heb hetzelfde idee, maar ik doe het alleen.’ Dan gaan ze naar de laatste.”

Step in to the game, televisiemensen. YouTube is tv kapot aan het maken en bij televisie heeft niemand het door. Helemaal niemand. Het is echt veel groter wat er aan de hand is met die zelfgemaakte dingen dan je denkt.”

Lubach kan nu nog even genieten van de luxe van tv-maken. “Televisie biedt de mogelijkheid om met een groep mensen heel lang over iets na te denken en tot het beste script te komen. We werken heel grondig en daarom zijn we er ook maar acht keer per seizoen.”

Het zijn echt processen. Soms zitten we een halve dag over een minuutje script, of zelfs over tien seconden te praten. Dan klopt er net iets niet en blijven we schaven tot het versie vijf is. Het is een heel bewerkelijke manier van iets voor elkaar krijgen. Het is een unieke kans. Als ik volgend jaar van tv gehaald word, kan ik dat niet volgend jaar met een vlogcamera en een YouTube-kanaal doen.”

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen