Veel kijkers ingelast NOS Journaal couppoging Turkije


De kijkcijfers van vrijdag 15 juli 2016 (SKO)

NPO 1 trok vrijdagavond laat veel kijkers met een extra uitzending van het NOS Journaal over de couppoging in Turkije. Er keken tussen 22.55 en 2.00 uur gemiddeld 917.000 mensen naar de uitzending, goed voor 38 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na de terreur in Nice op donderdagavond, deed vrijdagavond de couppoging in Turkije nieuwsredacties opschrikken. Dat er iets mis was in Turkije, werd iets voor 22.00 uur bekend.

NPO 1 en NPO 2 waren om 22.00 uur live met De Avondetappe en Nieuwsuur. Beide programma’s deden het bovengemiddeld goed. De Avondetappe trok 1,3 miljoen kijkers (25 procent) en Nieuwsuur deed 842.000 kijkers (16 procent). Na afloop van Nieuwsuur startte NPO 1 met de extra uitzending die tot diep in de nacht duurde.

RTL 4 ging om 22.30 uur live met RTL Late Night, dat uitkwam op een voor de vrijdagavond magere 658.000 kijkers (15 procent). Na afloop trok een extra lange late RTL Nieuws tussen 23.40 en 00.40 uur een publiek van 484.000 kijkers (17 procent).

De Avondetappe was veruit de meest bekeken titel op prime time. Muziekfeest op het plein, dat eraan vooraf ging, was met 912.000 kijkers (18 procent) de nummer twee. Nieuwsuur was de nummer drie.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Alles Mag Op Vrijdag met 636.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, Playback je gek met 565.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en De Gevaarlijkste Wegen van Nederland met 463.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Tourjournaal (889.000), RTL Boulevard (793.000), Nederland Verhuist (632.000) en Nieuwe Tijden (616.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 469.000 kijkers.

Op de late avond was het extra Journaal op NPO 1 het meest in trek, gevolgd door Hart van Nederland (755.000), RTL Late Night en Shownieuws (593.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent. (Foto: NTV)

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.036.000
02. De Avondetappe (NPO1) 1.322.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.201.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.115.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.052.000


06. Journaal extra (NPO1) 917.000
07. Muziekfeest op het plein (NPO1) 912.000
08. Tourjournaal (NPO1) 889.000
09. Nieuwsuur (NPO2) 842.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 793.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 755.000
12. Studio Sport (NPO2) 740.000
13. RTL Late Night (RTL4) 658.000
14. Alles mag op vrijdag (RTL4) 636.000
15. Nederland Verhuist (NPO1) 632.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.4%
2. RTL4 / 15.4%
3. SBS6 / 8.9%
4. NPO2 / 7.0%
5. NET5 / 5.0%


6. NPO3 / 4.3%
7. RTL7 / 3.2%
8. RTL8 / 3.2%
9. Vero / 2.5%
10. RTL5 / 2.1%


11. Comedy / 1.4%
12. RTLZ / 1.2%
13. N.geog / 1.2%
14. Discov / 0.9%
15. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,7%
2. RTL Nederland 23,9%
3. SBS Groep 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen