Tv-zender NPO 2 voor het eerst avondmarktleider


De kijkcijfers van vrijdag 8 juli 2016 (SKO)

Foto: SBSNPO 2 was vrijdagavond voor het eerst sinds de lancering van de zendernaam in 2011 de marktleider van de avond. Met ruim 17 procent marktaandeel liet de verdiepende zender van de NPO onder meer RTL 4 (16 procent) en NPO 1 (15 procent) achter zich. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 2 heeft de hoge score te danken aan het EK Atletiek, dat in Amsterdam plaatsvindt. Het verslag dat grofweg tussen acht en tien uur te zien was, trok 1,1 miljoen kijkers (21 procent).

Ook het zilver is zeldzaam voor NPO 2. Eén keer sinds de lancering van NPO 2 in 2011 was de zender de nummer twee van de avond, namelijk in juli 2015, toen de Zomergasten met Ahmed Aboutaleb bijna 800.000 kijkers trok.

De voorlaatste keer dat de tweede publieke tv-zender marktleider was, was ver voor de naamsverandering: in juli 2011 trok het toenmalige Nederland 2 bijna 1,2 miljoen kijkers met huwelijk van prins Albert van Monaco.

Het EK Atletiek was de enige uitzending die vrijdagavond meer dan een miljoen kijkers wist te bekoren op prime time. Het meest bekeken alternatief was het Muziekfeest op het Plein met 780.000 kijkers (15 procent) op NPO 2.

Verder was vooral RTL 4 in trek met 754.000 kijkers (14 procent) voor Alles Mag Op Vrijdag en 703.000 kijkers (13 procent) voor Playback Je Gek.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Studio France met 508.000 kijkers (9 procent) op NPO 1 en Walk The Line met 443.000 kijkers (9 procent) op NPO 2. SBS 6 trok 398.000 kijkers (7 procent) met een herhaling van Bureau Raampoort.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (956.000), Half Acht Nieuws (900.000), RTL Boulevard (788.000), EenVandaag (762.000), Editie NL (635.000) en Nieuwe Tijden (622.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 525.000 kijkers.

Op de late avond was Hart van Nederland (778.000) het meest in trek, gevolgd door RTL Late Night (726.000), De Avondetappe (693.000), Nieuwsuur (639.000) en Shownieuws (627.000).

NPO 2 marktleider

NPO 2 was avondmarktleider met 17 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (16 procent) en NPO 1 (15 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.411.000
02. Atletiek EK (NPO2) 1.101.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 956.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 900.000
05. RTL Boulevard (RTL4) 788.000


06. Muziekfeest op het plein (NPO1) 780.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 778.000
08. EenVandaag (NPO1) 762.000
09. Alles mag op vrijdag (RTL4) 754.000
10. RTL Late Night (RTL4) 726.000


11. Playback je gek (RTL4) 703.000
12. De Avondetappe (NPO1) 693.000
13. Studio Sport (NPO1) 688.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 639.000
15. Editie NL (RTL4) 635.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO2 / 17.3%
2. RTL4 / 15.6%
3. NPO1 / 14.9%
4. SBS6 / 7.9%
5. NPO3 / 5.7%


6. NET5 / 5.7%
7. RTL8 / 3.2%
8. NET5 / 2.9%
9. RTL7 / 2.9%
10. RTL5 / 1.9%


11. N.geog / 1.3%
12. Comedy / 1.2%
13. Discov / 1.2%
14. SBS9 / 1.2%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,9%
2. RTL Nederland 23,6%
3. SBS Groep 17,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen