Tv-college Paulien Cornelisse is kijkcijferkanon


De kijkcijfers van donderdag 14 juli 2016 (SKO)

Paulien Cornelisse trok gisterenavond veel bekijks met haar korte college over taalfouten in DWDD Summerschool. Er keken maar liefst 1,6 miljoen mensen naar de uitzending op NPO 1. Daarmee werd 29 procent marktaandeel neergezet. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DWDD Summerschool met Cornelisse was de tweede aflevering in een serie van vijf. De eerste aflevering met Taco Dibbits trok drie weken geleden – voorafgaand aan het EK Voetbal – 739.000 kijkers.

DWDD Summerschool was veruit het meest bekeken tv-programma op prime time. De première van het tweede seizoen van het WNL-familiebedrijvenprogramma Allemaal Familie trok aansluitend 867.000 kijkers (16 procent). De Avondetappe trok aan het eind van prime time 1,4 miljoen kijkers (25 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief op prime time. Help Mijn Man Is Klusser zette 630.000 kijkers (12 procent) neer, waarna Chantal Blijft Slapen uitkwam op 555.000 kijkers (10 procent).

De twee andere prime time-titels met een plek in de kijkcijfer top 25 zijn Was Ik Maar Thuis Gebleven met 534.000 kijkers (10 procent) op SBS 6 en Keuringsdienst van Waarde met 491.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.

NPO 2 trok 439.000 kijkers (8 procent) met Nieuwsuur. De kleine zenders van RTL en SBS scoorden vooral met North and South (383.000 kijkers en 7 procent op Net5) en Shrek The Third (360.000 kijkers en 7 procent op RTL 8).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Tourjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Sportjournaal (1 miljoen), Half Acht Niuews (1 miljoen), Nederland Verhuist (808.000), RTL Boulevard (778.000) en Nieuwe Tijden (677.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 509.000 kijkers.

Op de late avond was Hart van Nederland het meest in trek met 904.000 kijkers, gevolgd door Shownieuws (834.000), het late NOS Journaal (804.000) en RTL Late Night (663.000).

De reguliere late RTL Nieuws met daarin nieuws over de terreur in Nice trok om 23.45 uur 585.000 kijkers. De uitzending eindigde na twintig minuten. Twee extra tien minuten durende uitzendingen om 00.15 en 00.35 uur trokken respectievelijk 123.000 en 98.000 kijkers.

NPO 1 startte om 23.45 uur met een extra NOS Journaal. Die trok tot 1.20 uur ’s nachts gemiddeld 448.000 kijkers.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent. (Foto: VARA/Annemieke van der Togt)

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.819.000
02. DWDD University (NPO1) 1.629.000
03. De Avondetappe (NPO1) 1.366.000
04. Tourjournaal (NPO1) 1.123.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.049.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.048.000
07. Sportjournaal (NPO1) 1.021.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.000.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 904.000
10. Allemaal familie (NPO1) 867.000


11. Tour de France (NPO1) 836.000
12. Shownieuws (SBS6) 834.000
13. Nederland Verhuist (NPO1) 808.000
14. Journaal laat (NPO1) 804.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 778.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.8%
2. RTL4 / 14.7%
3. SBS6 / 10.1%
4. NET5 / 5.5%
5. NPO2 / 4.8%


6. NPO3 / 4.7%
7. RTL7 / 4.5%
8. Vero / 4.2%
9. RTL8 / 3.9%
10. RTL5 / 2.7%


11. SBS9 / 1.5%
12. Comedy / 1.2%
13. TLC / 0.9%
14. FOX / 0.8%
15. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,3%
2. RTL Nederland 25,8%
3. SBS Groep 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen