Talpa en TMG passen deal aan: 27 miljoen euro van tafel

Foto: RTLDe deal tussen Talpa en Telegraaf Media Groep (TMG) is aangepast. De fusie van hun radioactiviteiten gaat door, maar de eerder aangekondigde eenmalige cash-investering van TMG van 27 miljoen euro én TMG’s overname van 15 procent van Talpa’s 33 procent belang in SBS komen te vervallen. Dat hebben beide partijen vandaag laten weten. De Talpa-TMG-deal was omstreden. Zakenblad Quote noemde de deal zelfs ‘desastreus’ voor TMG. “TMG betaalt 27 miljoen euro en heeft niks te zeggen.

Quote vond het, net als kenners als Marianne Zwagerman, onbegrijpelijk dat TMG zo’n enorm bedrag neer wilde tellen voor een minderheidsbelang in het nieuwe radiobedrijf en een belang van 5 procent in SBS. “Waarom wil een krantenbedrijf investeren in oude media? En waarom is TMG niet de baas in een nieuwe startup als het zoveel geld investeert?”, vroeg Quote zich af.

Wat overblijft is de radiodeal: Talpa brengt zijn radiozenders Radio 538 en Radio 10 en het meerderheidsbelang in zijn radioreclameverkooporganisatie One Media Sales onder in een gezamenlijk radiobedrijf met de zenders Sky Radio en Radio Veronica van TMG. Vanaf 1 januari worden ook de reclames op Sky Radio en Radio Veronica verkocht door One Media Sales.

Talpa Holding zal een belang van 77,15 procent houden in het nieuwe radiobedrijf en TMG een belang van 22,85 procent. “Onder commerciële voorwaarden kan het belang van TMG nog worden vergroot naar maximaal 25 procent.”

Verder heeft TMG de mogelijkheid bedongen om een 15 procent belang in Talpa Broadcasting – en daarmee een indirect belang in SBS – over te nemen, maar alleen indien Talpa Broadcasting haar belang in SBS uitbreidt naar een meerderheid. Nu houdt Talpa nog 33 procent van de aandelen in SBS. Sanoma heeft de overige 67 procent.

Geert-Jan van der Snoek, CEO van TMG, denkt dat het bundelen van de krachten op radiogebied synergievoordelen oplevert. “Voor onze radiozenders biedt deze samenwerking volop kansen: versterking van het muziekaanbod, investeringen in distributie via nieuwe kanalen en de ontwikkeling van een nog beter aanbod voor business partners.”

Pim Schmitz, CEO van Talpa, zegt: “Het gezamenlijke radio bedrijf biedt straks een uitgebreid kwalitatief aanbod aan Nederlandse radiomerken en is daarmee beter in staat zijn waarde toe te voegen in een brede business aanpak voor lokale business partners. Voor hen wordt naast een grote expertise en de beste service, een groot bereik gecreëerd op alle mogelijke doelgroepen.

Lees ook:
Telegraaf: ‘SBS voor ons veel te duur’ (2011)
TMG brengt Sky Radio en Veronica onder bij Talpa (januari)
‘Deal Talpa en TMG zorgt niet voor monopoliepositie’ (januari)
Bert Huisjes: ’Misschien wordt Net5 wel Telegraaf TV’ (januari)
‘Deal met Talpa is desastreus voor TMG’ (januari)
John de Mol ruilt SLAM! in voor Radio 10 (mei)

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen