‘NPO onderscheidt zich duidelijk van RTL en SBS’

De NPO heeft zich in 2015 duidelijk onderscheiden van de commerciële zendergroepen RTL en SBS. Dat concludeert het Commissariaat voor de Media, die de prestatieovereenkomst 2010 – 2015 heeft getoetst. De genres actualiteiten, meningsvorming en human actua kwamen meer voor dan bij de commerciële zenders, terwijl de genres buitenlandse fictie en spel & quiz minder sterk vertegenwoordigd waren. “Er was bij de NPO sprake van een evenwichtig aanbod.

De NPO scoorde bijvoorbeeld goed op het vergroten van de journalistieke impact. En met 4,2 procent kwam het aandeel amusement in 2015 op het laagste niveau in de periode 2010-2015 uit. In 2011 was het aandeel met 6,8 procent op zijn hoogst.

Het NPO-aanbod onderscheidt zich van de verschillende zenders van RTL en SBS het sterkst door het meer aanbieden van de genres actualiteiten (+10,9 procent), meningsvorming (+7,5 procent) en Human actua (+5,9 procent).

De genres overige buitenlandse fictie (-19,6 procent) en overige spel en quiz (-7,1 procent) zijn daarentegen minder vertegenwoordigd in de programmering van de NPO ten opzichte van RTL en SBS.

De mediawaakhond heeft één belangrijk kritiekpunt: de NPO wist te weinig kijkers/luisteraars te bereiken. “De algemene bereikdoelstelling dat over de gehele concessieperiode gemiddeld tenminste 85 procent van de Nederlanders wekelijks op NPO 1, 2 of 3 afstemt, werd met 83 procent niet gerealiseerd.

Het Commissariaat voor de Media heeft staatssecretaris Dekker gerapporteerd over dit overwegend positieve beeld. Het volledige rapport van het Commissariaat kunt u hier bekijken.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen