Grillmasters-finale onder 10 procent marktaandeel


De kijkcijfers van dinsdag 26 juli 2016 (SKO)

Foto: SBSDe grote finale van Grillmasters, het enige verse prime time-programma in de RTL 4-zomerprogrammering, scoorde dinsdagavond niet meer dan 422.000 kijkers en 8,7 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 kampt deze zomer met zeer lage kijkcijfers vanwege de zwakke zomerprogrammering. Ook Grillmasters deed het de afgelopen weken beroerd. Vorige week viel het programma met Ruben Nicolai zelfs uit de dagelijkse kijk top 25.

De finale van Grillmasters staat wél in die kijkcijferlijst, namelijk op plek 20, maar dat is alsnog een beroerde score voor een prime time-uitzending op ’s lands op een na meest bekeken tv-zender.

Met nog geen 10 procent marktaandeel scoorde het barbecueprogramma ver onder het zendergemiddelde, dat dinsdag op bijna 15 procent lag.

Vorig jaar trok de finale van Grillmasters, toen nog met presentator Martijn Krabbé, 823.000 kijkers (15 procent). Het eerste seizoen was al geen groot succes, maar het gisteren afgesloten tweede seizoen was ronduit een flop.

Voorafgaand aan Grillmasters trok RTL 4 slechts 395.000 kijkers (8 procent) met een herhaling van Verslaafd.

NPO 2 was dinsdag de grote winnaar op prime time met bijna 1,1 miljoen kijkers (23 procent) voor De Slimste Mens. Vreemde Tralies en Nieuwsuur trokken aansluitend 401.000 kijkers (8 procent) en 713.000 kijkers (15 procent).

Verder deed vooral NPO 1 het goed met 970.000 kijkers (21 procent) voor Droomhuis Gezocht en 712.000 kijkers (15 procent) voor De Wereld Van Spong.

De andere meest bekeken uitzendingen op prime time waren de voetbalwedstrijd Ajax – Paok met 513.000 kijkers (11 procent) op Ziggo Sport en Oplichters in het Buitenland met 450.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (796.000), RTL Boulevard (733.000), Zesuurjournaal (720.000) en EenVandaag (623.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 447.000 kijkers en Nieuwe Tijden 417.000.

Op de late avond waren Hart van Nederland (856.000), RTL Late Night (735.000), Shownieuws (678.000), Late Nieuws (555.000) en Silent Witness (529.000) het meest bekeken.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.742.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.060.000
03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 970.000
04. Hart van Nederland (SBS6) 856.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 796.000


06. RTL Late Night (RTL4) 735.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 733.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 720.000
09. Nieuwsuur (NPO2) 713.000
10. De Wereld Volgens Spong (NPO1) 712.000


11. Shownieuws (SBS6) 678.000
12. EenVandaag (NPO1) 623.000
13. Editie NL (RTL4) 589.000
14. Late nieuws (RTL4) 555.000
15. Silent Witness (NPO1) 529.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 18.9%
2. RTL4 / 14.5%
3. SBS6 / 9.9%
4. NPO2 / 8.8%
5. Ziggo / 5.4%


6. NET5 / 5.3%
7. RTL7 / 4.3%
8. Vero / 3.5%
9. NPO3 / 2.9%
10. RTL5 / 2.0%


11. RTL8 / 2.0%
12. Comedy / 1.5%
13. Discov / 1.3%
14. N.geog / 0.9%
15. Nick / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,6%
2. RTL Nederland 22,8%
3. SBS Groep 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen