NPO geeft interactieve tv-dienst HbbTV impuls

Foto: Roland J. ReindersDe NPO gaat meer aan de weg timmeren met HbbTV, de techniek die interactie bij televisieprogramma’s via de rode knop op de afstandsbediening mogelijk maakt. Dat kondigde NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort vandaag aan op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum. Met HbbTV kunnen kijkers informatie opvragen, meepraten of meespelen met programma’s. “We willen de traditionele televisie-ervaring verrijken met alle mooie extra’s die de omroepen online aanbieden”, aldus Hagoort.

Bij diverse programma’s zijn al goede ervaringen opgedaan met interactieve toepassingen. Zo kon men laatst meespelen met de Nationale Natuurquiz.

Daarnaast wordt het mogelijk via de rode knop te navigeren naar verdiepende programma’s of extra materiaal op andere NPO-kanalen of -platforms. “We kunnen daarbij nu ook inspelen op het kijkgedrag en de persoonlijke voorkeuren van de kijker“, aldus Hagoort.

Tegen het einde van het jaar gaat de NPO meer bekendheid geven aan HbbTV. Hagoort onthulde tijdens het congres een speciaal icoon om kijkers te attenderen op de interactieve extra’s bij programma’s. Dit icoon is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van NPO, SBS en RTL.

Voor geïnteresseerden in interactieve televisie is afgelopen donderdag al de website drukoprood.nl online gegaan.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen