Idols-finale trekt minder kijkers dan auditieronde


De kijkcijfers van woensdag 8 juni 2016 (SKO)

Foto: Bob BronshoffRTL 5 trok woensdagavond 884.000 kijkers met de grote finale van Idols, goed voor een marktaandeel van 15,9 procent. Daarmee werd de talentenjacht de nummer vier op prime time en de nummer tien van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De grote ontknoping van Idols – waarin Nina tot winnares werd uitgeroepen – heeft geen seizoensrecord gebroken. Sterker nog: alle vijf auditie-afleveringen trokken meer bekijks. Die scoorden tussen de 951.000 en 1,5 miljoen kijkers.

Het is veruit de minst bekeken finale van Idols ooit. De eerste vier seizoenen, die op vlaggenschip RTL 4 werden uitgezonden, trokken aanzienlijk meer bekijks. De uitslagen van de finales van Idols 1, 2, 3 en 4 scoorden 5 miljoen, 3,4 miljoen, 3,5 miljoen en 2,6 miljoen kijkers.

Al met al is Idols voor RTL 5-begrippen een groot succes geweest, met name de auditie-afleveringen. Het marktaandeel van de finale van gisteren ligt maar liefst 279 bóven het laatste weekgemiddelde van RTL 5.

RTL 4 was de grote winnaar op prime time met 1,2 miljoen kijkers (22 procent) voor Love is in the Air en 953.000 kijkers (17 procent) voor Zolang Ik Leef.

NPO 1 deed het niet onverdienstelijk met 891.000 kijkers (17 procent) voor Zij Houden Nederland in Leven en 831.000 kijkers (15 procent) voor Mart Smeets: Een Saluut.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 509.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, Die Another Day met 446.000 kijkers (8 procent) op RTL 7 en Red Mijn Vakantie met 407.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

Voorafgaand aan Red Mijn Vakantie trok Undercover in Nederland 337.000 kijkers (6 procent). Het gaat in beide gevallen om herhalingen.

NPO 3 trok 193.000 kijkers (4 procent) met de finale van Voor Wie Juichen We.

Vooravond en late avond

NPO 1 en RTL 4 waren de vooravondtoppers met topscoorders als het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen) en RTL Boulevard (902.000). Utopia op SBS 6 was goed voor 495.000 kijkers.

Op de late avond won Hart van Nederland (911.000). De nummers twee en drie waren RTL Late Night (884.000) en Shownieuws (721.000). 10 Jaar Ik Vertrek trok 601.000 kijkers.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel. NPO 1 pakt zilver met 18 procent en RTL 5 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.683.000
02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.327.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.197.000
04. Love is in the air (RTL4) 1.167.000
05. Zolang ik leef (RTL4) 953.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 911.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 902.000
08. Zij houden Nederland in leven (NPO1) 891.000
09. RTL Late Night (RTL4) 884.000
10. Idols (RTL5) 884.000


11. Mart Smeets Een Saluut (NPO1) 831.000
12. Journaal 18:00 (NPO1) 777.000
13. EenVandaag (NPO1) 748.000
14. Bed en Breakfast (NPO1) 745.000
15. Shownieuws (SBS6) 721.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 21.4%
2. NPO1 / 18.4%
3. RTL5 / 8.6%
4. SBS6 / 8.4%
5. RTL7 / 6.0%


6. NPO2 / 5.2%
7. NET5 / 4.9%
8. Vero / 3.5%
9. NPO3 / 3.4%
10. RTL8 / 2.9%


11. Comedy / 1.2%
12. Discov / 0.9%
13. N.geog / 0.9%
14. TLC / 0.8%
15. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 38,9%
2. Publieke Omroep 27,0%
3. SBS Groep 17,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen