‘Pauw gaf Red Bull 1,2 miljoen euro aan zendtijd cadeau’

Foto: RTLHet één uur durende interview dat Jeroen Pauw vrijdag hield met Formule 1-held Max Verstappen betekende voor Red Bull een uur lang gratis reclame op de meest bekeken tv-zender van Nederland. Dat stelt columnist Peter de Waard in de Volkskrant. Verstappen was een uur lang in beeld met een Red Bull-petje op. ‘Een wandelende reclamezuil’, noemt De Waard het. “Red Bull kreeg zo 60 minuten gratis STER-tijd – uitgaande van 20.000 euro per minuut – een voordeeltje van 1,2 miljoen euro.

De columnist denkt dat Pauw expliciet akkoord is gegaan met het petje. “Uiteraard zal het een voorwaarde voor de exclusieve ontmoeting met Max Verstappen zijn geweest dat het in vol race-ornaat gebeurde.”

Wat een commercie, klaagt hij. “Er is van alles mis met de sport waarin Max Verstappen nu volksheld is. Het faciliteert belastingontwijking, draagt bij aan de opwarming van de aarde en propageert hard rijden”, zegt hij. “Het enige wat goed in elkaar zit is het commerciële aspect. Het is een ongekende geldmachine.

Het is volgens De Waard jammer dat die commercie nu ook de NPO bereikt. “Ooit moesten schaatsers vlak voor interviews met Mart Smeets hun muts afzetten omdat daarop een reclame-uiting te zien was.

De commercie heeft nu ook de publieke netten in haar greep. Dat maakt niets uit. Naar het interview met Verstappen keek een recordaantal van 1,2 miljoen kijkers. Dat is de enige norm.

Meer in VARA

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen