Idols in Bali valt buiten kijkcijfer top 15


De kijkcijfers van woensdag 4 mei 2016 (SKO)

De RTL 5-talentenjacht Idols heeft woensdagavond voor het eerst veel kijkers verloren. De aflevering in Bali was goed voor 694.000 kijkers en 11,2 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor het eerst dat Idols ver onder de miljoengrens duikt op RTL 5. De talentenjacht met Lieke van Lexmond en Ruben Nicolai trapte af met 1,5 miljoen kijkers, scoorde vervolgens 1,3 miljoen kijkers en zat daarna vier weken lang rond de 1 miljoen kijkers.

De kijkcijferafname van Idols betekent dat de talentenjacht voor het eerst geen plek verovert in de dagelijkse top 15 van meest bekeken programma’s. De show moet genoegen nemen met een zeventiende plek.

Idols moest het net als vorige week (toen er 986.000 kijkers en 14,3 procent aandeel gescoord werd) opnemen tegen voetbal op SBS 6. Die zender was prime time-winnaar met Real Madrid – Manchester City. Er keken 1,4 miljoen mensen (23 procent) naar.

De meest bekeken alternatieven op prime time waren Love is in the Air met 1 miljoen kijkers (16 procent) op RTL 4, Onderduikkinderen van Utrecht met 810.000 kijkers (13 procent) op NPO 2, Zij Houden Nederland In Leven met 786.000 kijkers (13 procent) op NPO 1 en Ereveld Vol Leven met 696.000 kijkers (11 procent) op RTL 4.

De meest bekeken uitzending van de avond was Nationale Dodenherdenking vanaf de Dam op NPO 1. Daar keken 2,6 miljoen mensen (40 procent) naar. De Dodenherdenking vanaf Waalsdorpervlakte op RTL 4 was goed voor 863.000 kijkers (14 procent).

De dagelijkse NPO 3-show Dictator verloor opnieuw kijkers. De derde aflevering kwam uit op 145.000 kijkers en 2,3 procent marktaandeel.

Vooravond en late avond

De andere meest bekeken titels in de vooravond waren DWDD (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (992.000), EenVandaag (891.000) en RTL Boulevard (830.000).

Op de late avond was RTL Late Night het meest in trek met 898.000 kijkers, gevolgd door de voetbalnabeschouwing (706.000), Pauw (659.000) en Hart van Nederland (627.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 14 procent.

Top 15
01. Nationale Dodenherdenking (NPO1) 2.560.000
02. Real Madrid – Manchester City (SBS6) 1.428.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.117.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.103.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.048.000


06. Love is in the air (RTL4) 1.028.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 992.000
08. RTL Late Night (RTL4) 898.000
09. EenVandaag (NPO1) 891.000
10. Dodenherdenking Waalsdorpervlakte (RTL4) 863.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 830.000
12. Onderduikkinderen van Utrecht (NPO2) 810.000
13. Zij houden Nederland in leven (NPO1) 786.000
14. Voetbal CL NB (SBS6) 706.000
15. Ereveld vol leven (RTL4) 696.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.1%
2. RTL4 / 15.9%
3. SBS6 / 14.3%
4. NPO2 / 10.3%
5. RTL5 / 6.0%


6. RTL7 / 4.9%
7. Vero / 3.9%
8. NET5 / 3.6%
9. NPO3 / 2.9%
10. RTL8 / 2.4%


11. Discov / 1.0%
12. TLC / 0.8%
13. Comedy / 0.8%
14. N.geog / 0.7%
15. FOX / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,3%
2. RTL Nederland 29,2%
3. SBS Groep 22,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen