Douwe Bob trekt minder kijkers dan Trijntje
De kijkcijfers van dinsdag 10 mei 2016 (SKO)
De eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival met daarin het optreden van Douwe Bob trok dinsdagavond ruim 2,9 miljoen kijkers naar NPO 1, goed voor een forse 47 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Douwe Bob wist één van de tien tickets te bemachtigen voor de finale, maar trok toch minder kijkers dan Trijntje Oosterhuis, die vorig jaar strandde in de halve finale. ‘Haar’ uitzending trok gemiddeld 3,4 miljoen kijkers (49 procent).
In 2014 keken bijna 3,3 miljoen mensen naar de halve finale met Ilse DeLange en Waylon, terwijl de halve finale met Anouk het jaar daarvoor 3,7 miljoen kijkers scoorde. In 2012, toen Joan Franka optrad, keken er 2,1 miljoen mensen.
NPO 1 was oppermachtig op prime time. Ook het voorafgaand uitgezonden Op Weg Naar Eurovisie Songfestival deed het met 1,9 miljoen kijkers (33 procent) erg goed. Het leverde de zender een indrukwekkend avondaandeel van 37 procent op.
De meest bekeken alternatieven op prime time waren Met Open Armen met 824.000 kijkers (14 procent) op RTL 4, Deurwaarders: Betalen of Leeghalen met 516.000 kijkers (8 procent) op RTL 5 en Nieuwsuur met 498.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.
De enige drie andere prime time-titels in de top 25 zijn Peter R. de Vries: Internetpesters Aangepakt met 498.000 kijkers (8 procent) op RTL 5, Herman en Marijn: Op De Proef Gesteld met 487.000 kijkers (8 procent) op RTL 4 en NCIS met 406.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.
RTL 5 blijft prima scoren op de dinsdagavond. Tussen 21.30 en 22.30 uur (als Deuwaarders op zender is) overtreft het zelfs zijn grote broer RTL 4.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (906.000), Zesuurjournaal (896.000), Sportjournaal (885.000) en RTL Boulevard (866.000). Utopia trok 568.000 kijkers.
Op de late avond was Pauw (980.000) het meest in trek, gevolgd door RTL Late Night (952.000), Hart van Nederland (681.000) en Shownieuws (535.000).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Eurovisie Songfestival HF1 (NPO1) 2.916.000 02. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 1.904.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.834.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.455.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.299.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 36.9% 2. RTL4 / 16.5% 3. SBS6 / 7.9% 4. NPO2 / 5.0% 5. RTL5 / 4.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,7% 2. RTL Nederland 26,0% 3. SBS Groep 15,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |