Douwe Bob trekt minder kijkers dan Trijntje


De kijkcijfers van dinsdag 10 mei 2016 (SKO)

Foto: Nick van OrmondtDe eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival met daarin het optreden van Douwe Bob trok dinsdagavond ruim 2,9 miljoen kijkers naar NPO 1, goed voor een forse 47 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Douwe Bob wist één van de tien tickets te bemachtigen voor de finale, maar trok toch minder kijkers dan Trijntje Oosterhuis, die vorig jaar strandde in de halve finale. ‘Haar’ uitzending trok gemiddeld 3,4 miljoen kijkers (49 procent).

In 2014 keken bijna 3,3 miljoen mensen naar de halve finale met Ilse DeLange en Waylon, terwijl de halve finale met Anouk het jaar daarvoor 3,7 miljoen kijkers scoorde. In 2012, toen Joan Franka optrad, keken er 2,1 miljoen mensen.

NPO 1 was oppermachtig op prime time. Ook het voorafgaand uitgezonden Op Weg Naar Eurovisie Songfestival deed het met 1,9 miljoen kijkers (33 procent) erg goed. Het leverde de zender een indrukwekkend avondaandeel van 37 procent op.

De meest bekeken alternatieven op prime time waren Met Open Armen met 824.000 kijkers (14 procent) op RTL 4, Deurwaarders: Betalen of Leeghalen met 516.000 kijkers (8 procent) op RTL 5 en Nieuwsuur met 498.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

De enige drie andere prime time-titels in de top 25 zijn Peter R. de Vries: Internetpesters Aangepakt met 498.000 kijkers (8 procent) op RTL 5, Herman en Marijn: Op De Proef Gesteld met 487.000 kijkers (8 procent) op RTL 4 en NCIS met 406.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

RTL 5 blijft prima scoren op de dinsdagavond. Tussen 21.30 en 22.30 uur (als Deuwaarders op zender is) overtreft het zelfs zijn grote broer RTL 4.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (906.000), Zesuurjournaal (896.000), Sportjournaal (885.000) en RTL Boulevard (866.000). Utopia trok 568.000 kijkers.

Op de late avond was Pauw (980.000) het meest in trek, gevolgd door RTL Late Night (952.000), Hart van Nederland (681.000) en Shownieuws (535.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Eurovisie Songfestival HF1 (NPO1) 2.916.000
02. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 1.904.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.834.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.455.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.299.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.138.000
07. Pauw (NPO1) 980.000
08. RTL Late Night (RTL4) 952.000
09. EenVandaag (NPO1) 906.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 896.000


11. Sportjournaal (NPO1) 885.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 866.000
13. Met open armen (RTL4) 824.000
14. Editie NL (RTL4) 692.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 681.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 36.9%
2. RTL4 / 16.5%
3. SBS6 / 7.9%
4. NPO2 / 5.0%
5. RTL5 / 4.5%


6. NET5 / 4.1%
7. RTL7 / 2.9%
8. NPO3 / 2.8%
9. Vero / 2.8%
10. RTL8 / 2.1%


11. Discov / 0.9%
12. N.geog / 0.9%
13. SBS9 / 0.7%
14. FOX / 0.6%
15. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,7%
2. RTL Nederland 26,0%
3. SBS Groep 15,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen