Douwe Bob op Songfestival: bijna 4,3 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zaterdag 14 mei 2016 (SKO)

Foto: Nick van OrmondtDe grote finale van het Eurovisie Songfestival in Stockholm met daarin het optreden van Douwe Bob trok zaterdagavond van 21.00 tot 00.53 uur gemiddeld 4,3 miljoen kijkers naar NPO 1, goed voor een marktaandeel van maar liefst 66 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Songfestival-finale van vorig jaar, zonder Nederlandse act, trok 2 miljoen kijkers (37 procent). In 2014, toen Ilse DeLange en Waylon tweede werden, keken er 5,1 miljoen mensen (65 procent).

De finale met Anouk in 2013 was goed voor 4,9 miljoen kijkers. Zij was de eerste Nederlandse deelnemer in de finale in negen jaar. De acht finales dáárvoor trokken gemiddeld dan ook maar 1 miljoen kijkers.

Het Eurovisie Songfestival was samen met het voorafgaand uitgezonden Op Weg Naar Eurovisie Songfestival (2,3 miljoen en 38 procent) oppermachtig op prime time.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief voor het liedjesfestijn. Professor Nicolai & Dr. Beckand zette 626.000 kijkers (10 procent) neer en Het Zijn Net Mensen 642.000 kijkers (9 procent). In de voorgaande weken was Het Zijn Net Mensen nog prime time-winnaar.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Grantchester met 444.000 kijkers (7 procent) op NPO 2, Met De Deur In Huis met 416.000 kijkers (6 procent) op SBS 6 en Nieuwsuur met 368.000 kijkers (5 procent) op NPO 2.

De Irene Moors-show De Vreemde Eend kwam uit op 290.000 kijkers (4 procent).

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), EenVandaag (854.000), Half Acht Nieuws (836.000), Zesuurjournaal (698.000), Lachen Om Home Video’s (692.000), Eigen Huis & Tuin (688.000) en RTL Woonmagazine (645.000).

De meest bekeken uitzendingen op de late avond (die na 22.30 uur begonnen) waren Hart van Nederland (479.000), Shownieuws (349.000) en Geer & Goor Zoeken Een Hobby (338.000).

NPO 1 marktleider: 49 procent

NPO 1 was marktleider met 49 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 9 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Eurovisie Songfestival (NPO1) 4.254.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.368.000
03. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 2.291.000
04. Kassa (NPO1) 1.261.000
05. EenVandaag (NPO1) 854.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 836.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 698.000
08. Lachen om home video’s (SBS6) 692.000
09. Eigen huis en tuin (RTL4) 688.000
10. Studio Sport (NPO1) 660.000


11. RTL Woonmagazine (RTL4) 645.000
12. Het zijn net mensen (RTL4) 642.000
13. Professor Nicolai & Dr. Beckand (RTL4) 626.000
14. Blauw Bloed (NPO2) 510.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 479.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 49.4%
2. RTL4 / 9.3%
3. SBS6 / 8.1%
4. NPO2 / 4.9%
5. NPO3 / 3.6%


6. NET5 / 3.0%
7. Vero / 2.7%
8. RTL5 / 2.0%
9. RTL8 / 1.9%
10. RTL7 / 1.6%


11. Ziggo / 1.1%
12. Comedy / 0.7%
13. N.geog / 0.6%
14. Discov / 0.5%
15. SBS9 / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 57,9%
2. RTL Nederland 14,8%
3. SBS Groep 14,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen