Idols blijft stabiel ondanks voetbal en De Leeuw


De kijkcijfers van woensdag 27 april 2016 (SKO)

Foto: Bob BronshoffDe RTL 5-show Idols blijft ook na de auditieronde onverminderd populair. De theaterronde van de talentenjacht wist woensdagavond 986.000 kijkers te boeien, goed voor een marktaandeel van 14,3 procent. Dat is 276 procent boven het laatste weekgemiddelde van de tv-zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De concurrentie was niet mild: SBS 6 bracht in tegenstelling tot vorige week Champions League-voetbal op tv en NPO 1 kwam met Koningsdag en De Leeuw.

De wedstrijd Atlético Madrid – Bayern München maakte van SBS 6 de winnaar op prime time. Er keken bijna 1,6 miljoen mensen (23 procent) naar het duel.

NPO 1 was de tweede zender op prime time met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) voor Wild France en 988.000 kijkers (15 procent) voor Koningsdag en De Leeuw.

De Paul de Leeuw-show bleef Idols maar nét voor. De talentenjacht houdt zich behoorlijk staande. Het programma scoort nu al vier weken stabiel rond de 1 miljoen kijkers.

De andere topscoorders op prime time waren de film Hartenstraat met 913.000 kijkers (13 procent) op RTL 4 en de Saudi-Arabië-docu van Zembla met 660.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

NPO 3 trok 286.000 kijkers (4 procent) met Onder De Radar en 181.000 kijkers (3 procent) met Danny Zoekt Problemen. Op de kleinere zenders van RTL en SBS scoorden naast Idols vooral Criminal Minds met 299.000 kijkers (4 procent) op Veronica en Galileo met 298.000 kijkers (5 procent) op RTL 5.

De absolute topper van de dag was het verslag van Koningsdag 2016, ’s middags goed voor 3,3 miljoen kijkers (83 procent). Het Journaal van 13.00 uur trok aansluitend 1,8 miljoen kijkers (60 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen) en RTL Boulevard (1,2 miljoen) waren zoals vertrouwd de vooravondtoppers. Utopia trok 475.000 kijkers.

De winnaar op de late avond was RTL Late Night (1 miljoen), gevolgd door Hart van Nederland (693.000), de voetbalnabeschouwing (586.000) en Pauw (567.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 15 procent. RTL 5 is met 8 procent de nummer vier.

Top 15
01. Koningsdag 2016 (NPO1) 3.335.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.409.000
03. Journaal 13:00 (NPO1) 1.828.000
04. Atl Madrid – Bay Munchen (SBS6) 1.560.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.471.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.383.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.309.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.156.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.155.000
10. Wild France (NPO1) 1.142.000


11. RTL Late Night (RTL4) 1.012.000
12. Koningsdag en De Leeuw (NPO1) 988.000
13. Idols (RTL5) 986.000
14. Hartenstraat (RTL4) 913.000
15. Editie NL (RTL4) 811.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.2%
2. RTL4 / 17.4%
3. SBS6 / 14.6%
4. RTL5 / 8.1%
5. NPO2 / 6.4%


6. NET5 / 3.9%
7. Vero / 3.2%
8. NPO3 / 3.2%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.6%


11. Comedy / 1.0%
12. TLC / 0.9%
13. Discov / 0.8%
14. SBS9 / 0.8%
15. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 30,9%
2. Publieke Omroep 29,8%
3. SBS Groep 22,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen