Idols blijft stabiel ondanks voetbal en De Leeuw
De kijkcijfers van woensdag 27 april 2016 (SKO)
De RTL 5-show Idols blijft ook na de auditieronde onverminderd populair. De theaterronde van de talentenjacht wist woensdagavond 986.000 kijkers te boeien, goed voor een marktaandeel van 14,3 procent. Dat is 276 procent boven het laatste weekgemiddelde van de tv-zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De concurrentie was niet mild: SBS 6 bracht in tegenstelling tot vorige week Champions League-voetbal op tv en NPO 1 kwam met Koningsdag en De Leeuw.
De wedstrijd Atlético Madrid – Bayern München maakte van SBS 6 de winnaar op prime time. Er keken bijna 1,6 miljoen mensen (23 procent) naar het duel.
NPO 1 was de tweede zender op prime time met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) voor Wild France en 988.000 kijkers (15 procent) voor Koningsdag en De Leeuw.
De Paul de Leeuw-show bleef Idols maar nét voor. De talentenjacht houdt zich behoorlijk staande. Het programma scoort nu al vier weken stabiel rond de 1 miljoen kijkers.
De andere topscoorders op prime time waren de film Hartenstraat met 913.000 kijkers (13 procent) op RTL 4 en de Saudi-Arabië-docu van Zembla met 660.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.
NPO 3 trok 286.000 kijkers (4 procent) met Onder De Radar en 181.000 kijkers (3 procent) met Danny Zoekt Problemen. Op de kleinere zenders van RTL en SBS scoorden naast Idols vooral Criminal Minds met 299.000 kijkers (4 procent) op Veronica en Galileo met 298.000 kijkers (5 procent) op RTL 5.
De absolute topper van de dag was het verslag van Koningsdag 2016, ’s middags goed voor 3,3 miljoen kijkers (83 procent). Het Journaal van 13.00 uur trok aansluitend 1,8 miljoen kijkers (60 procent).
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), GTST (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen) en RTL Boulevard (1,2 miljoen) waren zoals vertrouwd de vooravondtoppers. Utopia trok 475.000 kijkers.
De winnaar op de late avond was RTL Late Night (1 miljoen), gevolgd door Hart van Nederland (693.000), de voetbalnabeschouwing (586.000) en Pauw (567.000).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 15 procent. RTL 5 is met 8 procent de nummer vier.
Top 15 01. Koningsdag 2016 (NPO1) 3.335.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.409.000 03. Journaal 13:00 (NPO1) 1.828.000 04. Atl Madrid – Bay Munchen (SBS6) 1.560.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.471.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 20.2% 2. RTL4 / 17.4% 3. SBS6 / 14.6% 4. RTL5 / 8.1% 5. NPO2 / 6.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 30,9% 2. Publieke Omroep 29,8% 3. SBS Groep 22,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |