Eerste SBS 6-show Irene Moors volledig ingestort


De kijkcijfers van zaterdag 9 april 2016 (SKO)

Foto: Studio KastermansHet binnenhalen van de grote RTL 4-ster Irene Moors leidt vooralsnog niet tot het gewenste resultaat voor SBS 6. Haar eerste show voor de zender, De Vreemde Eend, is zaterdagavond volledig ingestort. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Vreemde Eend trapte vorige week zaterdag af met een redelijke 660.000 kijkers en 10,6 procent marktaandeel, maar veel van hen zijn afgehaakt: de tweede aflevering scoorde gisterenavond 389.000 kijkers en 6,4 procent marktaandeel.

Het is de zoveelste teleurstelling voor SBS 6, dat veel investeert en een hoop nieuws probeert, maar de massa maar niet weet te verleiden. Zelfs niet met Irene Moors, die 41 procent van haar kijkers van vorige week ziet weglopen. Ze scoorde gisterenavond maar liefst 43 procent onder het laatste weekgemiddelde van de zender.

Moors heeft zóveel kijkers verloren, dat haar programma niet eens meer voorkomt in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s. De hekkensluiter van gisteren, de RTL 7-film Parker, trok 395.000 kijkers.

Met De Deur In Huis, de Kees Tol-show die aansluitend werd uitgezonden, bleef steken op 491.000 kijkers en 8 procent marktaandeel. Ook dat programma is erg veel kijkers verloren: vorige week trok de eerste aflevering nog 700.000 kijkers (11 procent).

De vlag gaat halfstok bij SBS 6. Waar de zender vorige week zaterdagavond nog op 11 procent marktaandeel zat, zakt ze nu in tot 9 procent.

De kijker koos ook zaterdagavond weer massaal voor NPO 1 en RTL 4. NPO 1 was de grote winnaar op prime time met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) voor Het Beste Brein van Nederland en 1,4 miljoen kijkers (23 procent) voor De Kwis.

RTL 4 gaat naar huis met zilver. Die zender trok met zowel It Takes 2 als Alles Mag Op Zaterdag bijna 1,3 miljoen kijkers (21 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren te zien op NPO 2: Ondersteboven – Nederland in de jaren 60 trok 614.000 kijkers (10 procent) en Andere Tijden 613.000 (10 procent).

De allerlaatste aflevering van Campinglife op RTL 4 trok 604.000 kijkers (14 procent). Het programma houdt na vijftien jaar op te bestaan.

Vooravond en late avond

De meest bekeken vooravondtitels waren Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (790.000), Half Acht Nieuws (740.000), EenVandaag (637.000) en Campinglife.

Op de late avond was Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen) het meest in trek, gevolgd door Studio Sport (731.000), Hart van Nederland (731.000) en Beste Kijkers (632.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (18 procent) en SBS 6 (9 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.019.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.763.000
03. De Kwis (NPO1) 1.395.000
04. Kassa (NPO1) 1.319.000
05. Het Beste Brein van Nederland (NPO1) 1.295.000


06. It Takes 2 (RTL4) 1.279.000
07. Alles mag op zaterdag (RTL4) 1.260.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 790.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 740.000
10. Studio Sport (NPO1) 731.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 731.000
12. EenVandaag (NPO1) 637.000
13. Beste Kijkers (RTL4) 632.000
14. Ondersteboven (NPO2) 614.000
15. Andere Tijden (NPO2) 613.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.7%
2. RTL4 / 17.6%
3. SBS6 / 9.1%
4. NPO2 / 7.6%
5. NET5 / 4.4%


6. RTL7 / 4.1%
7. RTL5 / 3.9%
8. NPO3 / 2.7%
9. RTL8 / 2.4%
10. Vero / 2.0%


11. FOXEre1 / 1.7%
12. Discov / 1.1%
13. Comedy / 0.9%
14. FOXEre3 / 0.9%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,0%
2. RTL Nederland 28,0%
3. SBS Groep 16,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen