Eerste SBS 6-show Irene Moors volledig ingestort
De kijkcijfers van zaterdag 9 april 2016 (SKO)
Het binnenhalen van de grote RTL 4-ster Irene Moors leidt vooralsnog niet tot het gewenste resultaat voor SBS 6. Haar eerste show voor de zender, De Vreemde Eend, is zaterdagavond volledig ingestort. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Vreemde Eend trapte vorige week zaterdag af met een redelijke 660.000 kijkers en 10,6 procent marktaandeel, maar veel van hen zijn afgehaakt: de tweede aflevering scoorde gisterenavond 389.000 kijkers en 6,4 procent marktaandeel.
Het is de zoveelste teleurstelling voor SBS 6, dat veel investeert en een hoop nieuws probeert, maar de massa maar niet weet te verleiden. Zelfs niet met Irene Moors, die 41 procent van haar kijkers van vorige week ziet weglopen. Ze scoorde gisterenavond maar liefst 43 procent onder het laatste weekgemiddelde van de zender.
Moors heeft zóveel kijkers verloren, dat haar programma niet eens meer voorkomt in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s. De hekkensluiter van gisteren, de RTL 7-film Parker, trok 395.000 kijkers.
Met De Deur In Huis, de Kees Tol-show die aansluitend werd uitgezonden, bleef steken op 491.000 kijkers en 8 procent marktaandeel. Ook dat programma is erg veel kijkers verloren: vorige week trok de eerste aflevering nog 700.000 kijkers (11 procent).
De vlag gaat halfstok bij SBS 6. Waar de zender vorige week zaterdagavond nog op 11 procent marktaandeel zat, zakt ze nu in tot 9 procent.
De kijker koos ook zaterdagavond weer massaal voor NPO 1 en RTL 4. NPO 1 was de grote winnaar op prime time met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) voor Het Beste Brein van Nederland en 1,4 miljoen kijkers (23 procent) voor De Kwis.
RTL 4 gaat naar huis met zilver. Die zender trok met zowel It Takes 2 als Alles Mag Op Zaterdag bijna 1,3 miljoen kijkers (21 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren te zien op NPO 2: Ondersteboven – Nederland in de jaren 60 trok 614.000 kijkers (10 procent) en Andere Tijden 613.000 (10 procent).
De allerlaatste aflevering van Campinglife op RTL 4 trok 604.000 kijkers (14 procent). Het programma houdt na vijftien jaar op te bestaan.
Vooravond en late avond
De meest bekeken vooravondtitels waren Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (790.000), Half Acht Nieuws (740.000), EenVandaag (637.000) en Campinglife.
Op de late avond was Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen) het meest in trek, gevolgd door Studio Sport (731.000), Hart van Nederland (731.000) en Beste Kijkers (632.000).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (18 procent) en SBS 6 (9 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.019.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.763.000 03. De Kwis (NPO1) 1.395.000 04. Kassa (NPO1) 1.319.000 05. Het Beste Brein van Nederland (NPO1) 1.295.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.7% 2. RTL4 / 17.6% 3. SBS6 / 9.1% 4. NPO2 / 7.6% 5. NET5 / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,0% 2. RTL Nederland 28,0% 3. SBS Groep 16,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |