‘Ochtendshow WNL bereikt evenveel kijkers als Jinek’

Het ochtendprogramma Goedemorgen Nederland van WNL bereikt ongeveer evenveel kijkers als programma’s als Nieuwsuur en Jinek. Dat zegt omroepbaas Bert Huisjes op Facebook. De meeste aandacht gaat altijd uit naar avondtelevisie en daarom zet Huisjes de kijkcijfers van de ochtend-tv op een rijtje. “Voor wie het leuk vindt, om in wat cijfers te duiken: het bereik van de ochtendshow kan zich meten met succesvolle titels op de avond. Denk aan bijvoorbeeld Nieuwsuur of Jinek.”

Programma’s als Nieuwsuur en Jinek trekken veel kijkers die een hele uitzending blijven hangen, terwijl het urenlang durende Goedemorgen Nederland vooral veel kijkers trekt die bijvoorbeeld een kwartier meepikken.

Als je al die kijkers optelt, kom je echter op hetzelfde bereik uit, aldus Huisjes. “En dit vaak dagelijks. Dat is voor een kleine omroep als WNL natuurlijk gigantisch veel.

Huisjes laat een grafiek zien waaruit blijkt dat Goedemorgen Nederland veel meer in trek is dan het RTL Nieuws op RTL 4. “WNL is daarmee de absolute winnaar van de ochtendtelevisie“, zegt hij.

Er is een belangrijk verschil tussen de programma’s, aldus Huisjes. “Bij RTL is sprake van een carrousel van kort nieuws, waarin na 10 minuten telkens wordt herhaald. Goedemorgen Nederland zendt vier blokken uit van 17-18 minuten, die in de ochtend blijven ontwikkelen.

Overigens communiceren commerciële zenders vaak hun bereik met het criterium ‘minstens 5 minuten gekeken’ – en dan zou RTL Ontbijtnieuws boven de 2 miljoen bereikte kijkers uitkomen. Dat criterium hanteert de NPO niet. Voor WNL’s Goedemorgen Nederland zou dat anders zelfs miljoenen bereikte kijkers betekenen, bijna drie!

De Facebook-post van Huisjes kunt u lezen op Facebook.

Meer in WNL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen