NPO 2 verrast met serie over China: 1 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zondag 7 februari 2016 (SKO)

Foto: RTLDe nieuwe documentaireserie Langs de oevers van de Yangtze van de VPRO is zondagavond met buitengewoon goede cijfers van start gegaan op NPO 2. Er keken ruim 1 miljoen mensen naar de eerste aflevering, goed voor dik 14 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 2 komt zelden boven de miljoengrens uit; De Slimste Mens is één van de weinige programma’s waarmee dat wel lukt. Voor een informatieve documentaireserie is de score helemaal zeldzaam.

Het marktaandeel van Langs de oever van de Yangtze, waarin fotograaf Ruben Terlou stroomopwaarts langs China’s langste rivier reist, ligt maar liefst 118 procent boven het laatste weekgemiddelde van NPO 2.

De concurrentie was niet mild. De NPO 2-serie nam het op tegen het door 1,7 miljoen mensen (24 procent) bekeken Divorce op RTL 4 en tegen Maestro, dat op NPO 1 goed was voor 1,6 miljoen kijkers (23 procent).

NPO 1 en RTL 4 deden verder goede zaken met de TV Show, die 1,5 miljoen kijkers (22 procent) trok, en Moordvrouw, goed voor 1,3 miljoen kijkers (19 procent).

De andere meest bekeken programma’s op prime time waren Oplichters in het Buitenland met 930.000 kijkers (14 procent) op SBS 6, Wegmisbruikers met 796.000 kijkers (11 procent) op SBS 6 en Bankgiro Loterij: The Big Picture met 785.000 kijkers (14 procent) op RTL 4.

Verder wist vooral NPO 3 veel kijkers te bekoren. De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld kwam uit op 646.000 kijkers (9 procent) en Zondag Met Lubach op 527.000 kijkers (8 procent).

De meest bekeken titels op de kleinere zenders van RTL en SBS waren Border Security met 349.000 kijkers (5 procent) op Veronica en Scorpion met 336.000 kijkers (5 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

De vooravondwinnaars waren Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Achtuurjournaal (2,5 miljoen) en Half Acht Nieuws (1 miljoen). Carlo’s TV Café trok 711.000 kijkers en Thuis Op Zondag 232.000.

Op de late avond was Hart van Nederland (1,1 miljoen) het meest in trek, gevolgd door Studio Voetbal (928.000), Shownieuws (894.000) en Cojones (454.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was marktleider met 26 procent marktaandeel. Het zilver is voor RTL 4 (16 procent) en het brons voor SBS 6 (11 procent).

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.742.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.543.000
03. Divorce (RTL4) 1.685.000
04. Maestro (NPO1) 1.644.000
05. TV Show (NPO1) 1.469.000


06. Moordvrouw (RTL4) 1.332.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 1.087.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.047.000
09. Langs de oevers van de Yangtze (NPO2) 1.024.000
10. Studio Sport (NPO1) 966.000


11. Oplichters in het buitenland (SBS6) 930.000
12. Studio Voetbal (NPO1) 928.000
13. Shownieuws (SBS6) 894.000
14. Wegmisbruikers (SBS6) 796.000
15. The Big Picture (RTL4) 785.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.0%
2. RTL4 / 16.4%
3. SBS6 / 10.6%
4. NPO2 / 6.4%
5. NPO3 / 5.5%


6. Vero / 5.0%
7. NET5 / 3.1%
8. RTL7 / 2.7%
9. RTL5 / 2.2%
10. RTL8 / 2.0%


11. N.geog / 1.2%
12. Comedy / 1.1%
13. Discov / 1.1%
14. SBS9 / 0.8%
15. FOXEre1 / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,9%
2. RTL Nederland 23,3%
3. SBS Groep 19,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen