‘Televisiemakers jagen kijkers zelf naar Netflix’

Foto: Radio 538Televisiemakers jagen kijkers zelf naar Netflix, omdat er al jaren niets origineels wordt verzonnen in televisieland. Dat zegt AD-lezer Ron de Heer dit weekend op de lezerspagina van de krant. De Heers brief is door het AD uitgeroepen tot ‘post van de dag’. “Vroeger had je spelshows zoals Rad van Fortuin of leuke (Nederlandse) series. Tegenwoordig zie je alleen maar commercieel leedvermaak op tv. Je kunt de programma’s niet meer tellen waarin mensen óf met hun leed te koop lopen“, zegt hij.

Kijk je niet naar dat soort programma’s, dan blijft er weinig over, aldus De Heer. “Het enige dat rest is een Amerikaanse serie met elke 10 minuten dezelfde reclame of een film van 20 jaar oud.”

Op Netflix worden series aangeboden zonder reclameblokken. “Wanneer gaat er een lampje branden bij de programmamakers?

Zodra zij weer innovatieve en leuke programma’s verzinnen, zal ik mijn kijkgedrag veranderen. Bij Ziggo betalen we ons blauw voor honderd zenders waar niets zinnigs op te zien is. Dan kies ik inderdaad voor Netflix.”

Toevallig heeft AD-columnist Monica de Beek het in dezelfde krant ook over Netflix. Lange tijd negeerde ze de videodienst. “Eens per week klaarzitten voor een aflevering van mijn favoriete serie op de televisie was voldoende. Oh boy, wat had ik het mis.

Inmiddels is ze verslaafd aan Netflix. “Voor de zekerheid hebben we toch maar een Netflix-rantsoen afgesproken. Eén aflevering per dag. En twee in het weekend.

Het NRC Handelsblad heeft dit weekend ook een lovend stuk over Netflix. In het artikel ‘Betere televisie dankzij Netflix’ is te lezen hoe het kan dat Netflix zulke goede series aanbiedt.

De lezersbrief van De Heer kunt u lezen via Blendle, net als de column van De Beek. Het stuk in NRC kunt u lezen via de NRC-site.

 

 

Meer in Netflix

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen