SBS 6 grootste stijger in 2015
Van alle tv-zenders heeft SBS 6 in 2015 het meeste marktaandeel gewonnen. Het station kwam uit op 9,8 procent aandeel, tegenover 9 procent in 2014. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek (18-24 uur, 6+). De zender top drie blijft in 2015 ongewijzigd met goud voor NPO 1, zilver voor RTL 4 en brons voor SBS 6. NPO 1 ziet zijn aandeel dalen doordat er dit jaar minder grote sportevenementen waren: van 24,2 procent in 2014 naar 22,2 procent in 2015. RTL 4 gaat van 17,2 naar 17,7 procent.
NPO 2 en NPO 3 maken de top vijf compleet met respectievelijk 6,7 en 5,1 procent. Pas daarna volgen de kleinere zenders van RTL en SBS.
Het meest bekeken tv-programma in 2015 was Boer Zoekt Vrouw met 4,6 miljoen kijkers (inclusief uitgesteld kijken). In de kijk top 25 zonder sport van 2015 bezet NPO 1 maar liefst 16 plaatsen. De overige 9 plaatsen zijn voor RTL 4.
De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag televisie (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8 procent lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde.
De daling wordt veroorzaakt door twee fenomenen. Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari).
Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content, die beide niet in de hier gerapporteerde kijktijd zitten.
Onderstaand een overzicht van de avond-kijkcijfers van 2015. De cijfers zijn inclusief uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending. Tussen de haakjes het verschil met 2014 (in procentpunten):
Top 15 01. Boer Zoekt Vrouw, (NPO1) 4.634.000 02. The Passion (NPO1) 3.851.000 03. Herman Finkers (NPO1) 3.791.000 04. Boer Zoekt Vrouw special (NPO1) 3.684.000 05. Wie is de Mol (NPO1) 3.617.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.2% (-2.0) 2. RTL4 / 17.7% (+0.5) 3. SBS6 / 9.8% (+0.8) 4. NPO2 / 6.7% (-0.2) 5. NPO3 / 5.1% (-0.2)
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,1% (-2,3) 2. RTL Nederland 28,8% (+0,2) 3. SBS Groep 18,4% (+1,5) |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Let op: de zendergroepaandelen bestaan uit de drie (NPO) en vier (RTL/SBS) grootste zenders van die groep. Een jaar geleden bestond SBS 9 nog niet. Er kan sprake zijn van kleine afrondingsverschillen.