SBS 6 grootste stijger in 2015

Van alle tv-zenders heeft SBS 6 in 2015 het meeste marktaandeel gewonnen. Het station kwam uit op 9,8 procent aandeel, tegenover 9 procent in 2014. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek (18-24 uur, 6+). De zender top drie blijft in 2015 ongewijzigd met goud voor NPO 1, zilver voor RTL 4 en brons voor SBS 6. NPO 1 ziet zijn aandeel dalen doordat er dit jaar minder grote sportevenementen waren: van 24,2 procent in 2014 naar 22,2 procent in 2015. RTL 4 gaat van 17,2 naar 17,7 procent.

NPO 2 en NPO 3 maken de top vijf compleet met respectievelijk 6,7 en 5,1 procent. Pas daarna volgen de kleinere zenders van RTL en SBS.

Het meest bekeken tv-programma in 2015 was Boer Zoekt Vrouw met 4,6 miljoen kijkers (inclusief uitgesteld kijken). In de kijk top 25 zonder sport van 2015 bezet NPO 1 maar liefst 16 plaatsen. De overige 9 plaatsen zijn voor RTL 4.

De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag televisie (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8 procent lager dan in 2014, waarin de kijktijd een recordhoogte haalde.

De daling wordt veroorzaakt door twee fenomenen. Enerzijds door het ontbreken van grote evenementen in 2015 (het WK voetbal in de zomer en de Olympische Winterspelen in februari).

Anderzijds door het vaker bekijken van video on demand op het televisiescherm en het vaker online kijken van televisieprogramma’s en andere video content, die beide niet in de hier gerapporteerde kijktijd zitten.

Onderstaand een overzicht van de avond-kijkcijfers van 2015. De cijfers zijn inclusief uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending. Tussen de haakjes het verschil met 2014 (in procentpunten):

Top 15
01. Boer Zoekt Vrouw, (NPO1) 4.634.000
02. The Passion (NPO1) 3.851.000
03. Herman Finkers (NPO1) 3.791.000
04. Boer Zoekt Vrouw special (NPO1) 3.684.000
05. Wie is de Mol (NPO1) 3.617.000


06. Journaal 20:00 (NPO1) 3.486.000
07. Eurovisie Songfestival HF (NPO1) 3.391.000
08. All you need is love kerst (RTL4) 3.249.000
09. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.163.000
10. Nationale Dodenherdenking (NPO1) 2.934.000


11. Nationaal Aftelmoment (NPO1) 2.888.000
12. The Voice of Holland Auditions (RTL4) 2.740.000
13. Familie Kruys (RTL4) 2.723.000
14. De Reünie (NPO1) 2.642.000
15. The Voice of Holland Live (RTL4) 2.582.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.2% (-2.0)
2. RTL4 / 17.7% (+0.5)
3. SBS6 / 9.8% (+0.8)
4. NPO2 / 6.7% (-0.2)
5. NPO3 / 5.1% (-0.2)


6. RTL7 / 5.0% (-)
7. NET5 / 4.0% (+0.5)
8. Vero / 3.9% (-0.5)
9. RTL5 / 3.8% (-0.3)
10. RTL8 / 2.5% (+0.1)


11. Discov / 1.1% (-)
12. Comedy / 0.8% (-0.1)
13. FOX / 0.8% (+0.2)
14. TLC / 0.8% (-)
15. NGC / 0.7% (+0.1)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,1% (-2,3)
2. RTL Nederland 28,8% (+0,2)
3. SBS Groep 18,4% (+1,5)
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Let op: de zendergroepaandelen bestaan uit de drie (NPO) en vier (RTL/SBS) grootste zenders van die groep. Een jaar geleden bestond SBS 9 nog niet. Er kan sprake zijn van kleine afrondingsverschillen.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen