RTL Late Night ondanks Mark Rutte onder miljoengrens


De kijkcijfers van donderdag 10 december 2015 (SKO)

De Humberto Tan-show RTL Late Night bleef donderdagavond ondanks topgast Mark Rutte onder de grens van één miljoen kijkers. Er keken 957.000 mensen naar de uitzending op RTL 4, goed voor 23 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Rutte moest zendtijd delen met de sterren van de nieuwe RTL 4-show Zeesterren, waaronder Danny de Munk, die veel kritiek kreeg op zijn ordinaire grappen. Zo riep hij dat Rutte vast pornofilms kijkt en een piemel heeft.

RTL Late Night was nipt de late night-winnaar. Tan werd op de voet gevolgd door Hart van Nederland, dat uitkwam op 930.000 kijkers (18 procent) op SBS 6.

De andere meest bekeken programma’s op de late avond waren Down Voor Dummies met 757.000 kijkers op NPO 1, Pauw met 727.000 kijkers op NPO 1 en Shownieuws met 686.000 kijkers op SBS 6.

RTL 4 was niet alleen de winnaar op de late avond, maar ook van de hele avond. Het station kwam uit op ruim 20 procent marktaandeel. De meest bekeken titel van de zender was Chantal Blijft Slapen met ruim 1,6 miljoen kijkers (24 procent).

Verder deed RTL 4 goede zaken met Goede Tijden Slechte Tijden (1,6 miljoen en 24 procent) en Diagnose Gezocht (1,2 miljoen en 19 procent). RTL Boulevard scoorde 840.000 kijkers (18 procent).

NPO 1 pakt zilver met 18 procent, met name dankzij het Achtuurjournaal (1,7 miljoen en 26 procent) en De Wereld Draait Door (1,1 miljoen en 21 procent). Op prime time trok de dramaserie Tessa 1 miljoen kijkers (15 procent) en Hello Goodbye 1,2 miljoen kijkers (18 procent).

Het brons is voor RTL 7 met 12 procent avondaandeel, te danken aan het voetbal: Ajax – Molde trok in de vooravond 1,1 miljoen kijkers (19 procent), terwijl Bilbao – AZ op prime time goed was voor 637.000 kijkers (10 procent).

SBS 6 moet genoegen nemen met de vierde plek met nog geen 8 procent marktaandeel. Hart en Show waren de toppers. Op prime time trok De 25 slechts 306.000 kijkers (5 procent).

RTL 5 volgt met eentiende procentpunt verschil net onder SBS 6. De zender had met Expeditie Robinson (1,2 miljoen en 17 procent) de nummer vier op prime time in huis. Dino trok aansluitend 434.000 kijkers (8 procent).

NPO 3 wist 509.000 kijkers (8 procent) te bekoren met Keuringsdienst van Waarde.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.698.000
02. Chantal blijft slapen (RTL4) 1.645.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.575.000
04. Diagnose Gezocht (RTL4) 1.190.000
05. Hello Goodbye (NPO1) 1.176.000


06. Expeditie Robinson (RTL5) 1.176.000
07. Ajax – Molde (RTL7) 1.128.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.101.000
09. De wereld draait door (NPO1) 1.100.000
10. Tessa (NPO1) 1.001.000


11. RTL Late Night (RTL4) 957.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 930.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 840.000
14. Journaal 18:00 (NPO1) 826.000
15. Down voor dummies (NPO1) 757.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 20.3%
2. NPO1 / 17.6%
3. RTL7 / 12.3%
4. SBS6 / 7.8%
5. RTL5 / 7.7%


6. NPO2 / 5.9%
7. NET5 / 3.9%
8. NPO3 / 3.8%
9. Vero / 2.7%
10. RTL8 / 2.0%


11. Discov / 1.2%
12. Comedy / 1.0%
13. FOX / 0.8%
14. N.geog / 0.7%
15. SBS9 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 42,3%
2. Publieke Omroep 27,3%
3. SBS Groep 15,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen