Op één na minst bekeken Voice ooit door tv-storing


De kijkcijfers van vrijdag 20 november 2015 (SKO)

De The Knockouts-ronde van The Voice of Holland is vrijdagavond begonnen met de op één na minst bekeken aflevering ooit. Door de tv-storing bij KPN keken er slechts 1,8 miljoen mensen, goed voor 34 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In de zes seizoenen dat The Voice nu loopt is het slechts twee keer gebeurd dat er minder dan 2 miljoen mensen keken. De minst bekeken aflevering ooit is de allereerste aflevering in 2010, die bijna 1,7 miljoen kijkers noteerde.

Door de storing bij KPN keken er vrijdagavond ongeveer een kwart minder mensen televisie dan gewoonlijk. Ten opzichte van vorige week vrijdag gaat het om een afname van 26 procent.

Als de tv-kijkers met een storing wél konden kijken, had The Voice waarschijnlijk bijna 2,3 miljoen kijkers weten te vermaken. Daarmee zou het programma in lijn met de afgelopen afleveringen scoren.

NPO 1 en SBS 6 zakken in op vrijdagavond

De nieuwe show Mindmasters Live van SBS 6, die door kijkers compleet is afgeslacht, was geen partij voor de talentenjacht. Die show behaalde slechts 10 procent marktaandeel, resulterend in 529.000 kijkers. Als de tv-kijkers met een storing wél konden kijkers, zouden er zo’n 660.000 mensen hebben gekeken.

Mindmasters was niet het meest bekeken alternatief voor The Voice, maar het op twee na meest bekeken alternatief. Twee Voor Twaalf op NPO 2 en Death in Paradise op NPO 1 waren meer in trek met respectievelijk 689.000 kijkers (13 procent) en 590.000 kijkers (11 procent).

De nieuwe vrijdagavond van NPO 1 slaat nauwelijks aan bij de kijkers. De detectiveserie deed het met 13 procent marktaandeel véél minder goed dan Flikken Maastricht (23 procent) twee week geleden deed.

Ook SBS 6 levert marktaandeel in op vrijdagavond. De 10 procent marktaandeel van Mindmasters Live staat in een schril contrast met K3 Zoekt K3, dat met de finale uitkwam op 18 procent.

Meer kijkcijfers

De andere meest bekeken titels op prime time waren de natuurserie De Terugkeer van de IJsvogel met 528.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en Nieuwsuur met 480.000 kijkers (10 procent) op NPO 2.

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1 miljoen) en DWDD (992.000). RTL Boulevard trok 772.000 kijkers en Utopia deed 480.000 kijkers.

De late night-winnaar was RTL Late Night (1,2 miljoen), gevolgd door Hart van Nederland (672.000), het late nieuws op RTL 4 (558.000) en Pauw (501.000).

RTL 4 was ’s lands meest bekeken zender met 27 procent marktaandeel, gevolgd door NPO 1 (16 procent) en SBS 6 (10 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.797.000
02. The Voice of Holland (RTl4) 1.793.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.354.000
04. RTL Late Night (RTL4) 1.199.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.015.000


06. De wereld draait door (NPO1) 992.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 788.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 772.000
09. EenVandaag (NPO1) 741.000
10. Twee voor twaalf (NPO2) 689.000


11. Editie NL (RTL4) 686.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 672.000
13. Gesprek met premier (NPO1) 616.000
14. Death in Paradise (NPO1) 590.000
15. Late nieuws (RTL4) 558.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 27.1%
2. NPO1 / 16.2%
3. SBS6 / 9.6%
4. NPO2 / 7.5%
5. NPO3 / 5.2%


6. RTL7 / 4.0%
7. NET5 / 3.6%
8. RTL5 / 3.1%
9. Vero / 2.9%
10. RTL8 / 2.1%


11. N.geog / 0.6%
12. Discov / 0.6%
13. Comedy / 0.6%
14. Comedy / 0.5%
15. Nick / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,3%
2. Publieke Omroep 28,9%
3. SBS Groep 16,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen