Afgeslacht Mindmasters naar 7 procent marktaandeel


De kijkcijfers van vrijdag 27 november 2015 (SKO)

De door kijkers én kenners afgeslachte SBS 6-show Mindmasters Live is vrijdagavond de kijkcijfertrap afgevallen. Het programma over ‘mentalisme’ duikelt van 10 procent marktaandeel voor de première naar 7 procent marktaandeel voor aflevering twee. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De tv-show van producent Stepping Stone scoort ver onder het zendergemiddelde van SBS 6, dat rond de 10 procent ligt. Daarmee is de show vooralsnog een flinke mislukking.

In absolute aantallen is de daling minder groot, namelijk van 529.000 naar 496.000 kijkers. Een vergelijking van het marktaandeel is relevanter, omdat er vorige week vrijdag 17 procent minder mensen tv keken door een storing bij KPN.

Al met al scoorde het dure Mindmasters niet genoeg kijkers voor een plek in de dagelijkse top 25 van meest bekeken programma’s. De hekkensluiter van die lijst was dit keer de NPO 2-reeks De Strijd met 525.000 kijkers.

Onverslaanbaar op prime time was The Voice of Holland, dat met 2,4 miljoen kijkers (35 procent) weer als vertrouwd scoorde. Vorige week noteerde de talentenjacht door de KPN-storing zijn op één na minst bekeken aflevering ooit: 1,8 miljoen kijkers (34 procent).

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief op prime time: DWDD University kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (17 procent). Verder wist vooral Twee Voor Twaalf veel kijkers te boeien, namelijk 775.000 (12 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 725.000 kijkers (11 procent) op NPO 2, De Terugkeer van de Torenvalk met 672.000 kijkers (10 procent) op NPO 1 en het eerdergenoemde de Strijd.

NPO 3 trok 229.000 kijkers met Freek Vonk in Latijns-Amerika en 168.000 kijkers met Homeland.

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,2 miljoen). RTL Boulevard trok 889.000 kijkers en Utopia kwam uit op 542.000 kijkers.

RTL Late Night was late night-winnaar met 1,5 miljoen kijkers op RTL 4, gevolgd door Hart van Nederland (853.000), Studio Sport Eredivisie (758.000) en Pauw (744.000).

RTL 4 was met kop en schouders de meest bekeken zender van de avond met 27 procent marktaandeel. NPO 1 en SBS 6 volgen met 17 en 8 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 2.397.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.173.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.702.000
04. RTL Late Night (RTL4) 1.545.000
05. De Wereld Draait Door (NPO1) 1.408.000


06. DWDD University (NPO1) 1.212.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.198.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 903.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 889.000
10. EenVandaag (NPO1) 860.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 853.000
12. Sinterklaasjournaal (NPO3) 803.000
13. Twee voor twaalf (NPO2) 775.000
14. Studio Sport Eredivisie (NPO2) 758.000
15. Editie NL (RTL4) 749.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 27.4%
2. NPO1 / 17.4%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO2 / 7.6%
5. RTL5 / 4.4%


6. NET5 / 4.8%
7. NPO3 / 3.6%
8. Vero / 3.3%
9. RTL7 / 3.2%
10. RTL8 / 2.2%


11. N.geog / 1.1%
12. Discov / 0.9%
13. Comedy / 0.7%
14. SBS9 / 0.6%
15. 24Kitc / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 37,2%
2. Publieke Omroep 28,6%
3. SBS Groep 15,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen