Weinig kijkers voor nieuwe RTL 4-serie CSI: Cyber


De kijkcijfers van maandag 21 september 2015 (SKO)

De tijd dat tv-zenders topscores behalen met buitenlands drama lijkt voorgoed voorbij. Ook CSI: Cyber is maandagavond met teleurstellende cijfers van start gegaan op RTL 4. Er keken slechts 633.000 mensen, goed voor bijna 10 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. CSI: Cyber stond na een reguliere Crime Scene Investigation, die met 731.000 kijkers en 11 procent marktaandeel ook geen plek in de kijkcijfer top vijftien wist te veroveren.

Buitenlands drama was ooit een hit – in 2013 nog trokken bijna 20 afleveringen van CSI meer dan 1 miljoen kijkers – maar dat is nu echt voorbij. Op geen enkele avond trekt RTL 4 zo weinig kijkers als op de maandagavond.

De tv-kijker kiest massaal voor nieuwe Nederlandse programma’s. NPO 1 was maandagavond dan ook heer en meester met 1,7 miljoen kijkers (26 procent) voor Radar, 2,1 miljoen kijkers (32 procent) voor Spoorloos en 1,4 miljoen kijkers (25 procent) voor Het Familiediner.

Waar NPO 1 een avondaandeel van 27 procent aantikte, kwam RTL 4 niet verder dan 16 procent. SBS 6 was de nummer drie met 9 procent.

SBS 6 gooit maandagavond om

Ook SBS 6 zendt op maandagavond series uit. De dubbele aflevering vabn Under the Dome scoorde 520.000 kijkers (8 procent) en 487.000 kijkers (8 procent).

Vanaf volgende week maandag gaat het roer om bij SBS 6. Dan zendt de zender zijn succesvolle Nederlandse dramaseries uit op de maandagavond en dat zou wel eens de genadeklap kunnen betekenen voor RTL 4’s seriemaandag.

Voetbal Inside is kijkcijfertopper

De andere wekelijkse toppers op prime time waren maandag Voetbal Inside (812.000, 12 procent) op RTL 7 en Holland’s Next Top Model (472.000, 7 procent).

I Can Make You A Supermodel trok na Top Model 344.000 kijkers (6 procent) naar RTL 5. De NPO 3-shows The Freestyle Games en Streetlab scoorden 199.000 kijkers (3 procent) en 225.000 kijkers (3 procent).

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,1 miljoen, 33 procent), DWDD (1,3 miljoen, 26 procent), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen, 24 procent) en RTL Boulevard (959.000, 20 procent).

De late night-winnaars waren Het Familiediner, Shownieuws (959.000, 20 procent), RTL Late Night (841.000, 19 procent), Pauw (806.000, 24 procent) en Hart van Nederland (772.000, 14 procent).

Top 15
01. Spoorloos (NPO1) 2.101.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.069.000
03. Radar (NPO1) 1.693.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.620.000
05. Het Familiediner (NPO1) 1.412.000


06. De wereld draait door (NPO1) 1.312.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.281.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 960.000
09. Shownieuws (SBS6) 959.000
10. EenVandaag (NPO1) 938.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 915.000
12. RTL Late Night (RTL4) 841.000
13. Voetbal Inside (RTL7) 812.000
14. Pauw (NPO1) 806.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 772.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.5%
2. RTL4 / 16.3%
3. SBS6 / 8.9%
4. RTL7 / 6.7%
5. NPO2 / 6.2%


6. NET5 / 4.6%
7. Vero / 4.4%
8. RTL5 / 4.2%
9. NPO3 / 3.3%
10. RTL8 / 2.6%


11. Discov / 1.4%
12. FOX / 1.1%
13. TLC / 0.9%
14. Comedy / 0.9%
15. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,0%
2. RTL Nederland 29,8%
3. SBS Groep 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen