Weinig kijkers voor nieuwe RTL 4-serie CSI: Cyber
De kijkcijfers van maandag 21 september 2015 (SKO)
De tijd dat tv-zenders topscores behalen met buitenlands drama lijkt voorgoed voorbij. Ook CSI: Cyber is maandagavond met teleurstellende cijfers van start gegaan op RTL 4. Er keken slechts 633.000 mensen, goed voor bijna 10 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. CSI: Cyber stond na een reguliere Crime Scene Investigation, die met 731.000 kijkers en 11 procent marktaandeel ook geen plek in de kijkcijfer top vijftien wist te veroveren.
Buitenlands drama was ooit een hit – in 2013 nog trokken bijna 20 afleveringen van CSI meer dan 1 miljoen kijkers – maar dat is nu echt voorbij. Op geen enkele avond trekt RTL 4 zo weinig kijkers als op de maandagavond.
De tv-kijker kiest massaal voor nieuwe Nederlandse programma’s. NPO 1 was maandagavond dan ook heer en meester met 1,7 miljoen kijkers (26 procent) voor Radar, 2,1 miljoen kijkers (32 procent) voor Spoorloos en 1,4 miljoen kijkers (25 procent) voor Het Familiediner.
Waar NPO 1 een avondaandeel van 27 procent aantikte, kwam RTL 4 niet verder dan 16 procent. SBS 6 was de nummer drie met 9 procent.
SBS 6 gooit maandagavond om
Ook SBS 6 zendt op maandagavond series uit. De dubbele aflevering vabn Under the Dome scoorde 520.000 kijkers (8 procent) en 487.000 kijkers (8 procent).
Vanaf volgende week maandag gaat het roer om bij SBS 6. Dan zendt de zender zijn succesvolle Nederlandse dramaseries uit op de maandagavond en dat zou wel eens de genadeklap kunnen betekenen voor RTL 4’s seriemaandag.
Voetbal Inside is kijkcijfertopper
De andere wekelijkse toppers op prime time waren maandag Voetbal Inside (812.000, 12 procent) op RTL 7 en Holland’s Next Top Model (472.000, 7 procent).
I Can Make You A Supermodel trok na Top Model 344.000 kijkers (6 procent) naar RTL 5. De NPO 3-shows The Freestyle Games en Streetlab scoorden 199.000 kijkers (3 procent) en 225.000 kijkers (3 procent).
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,1 miljoen, 33 procent), DWDD (1,3 miljoen, 26 procent), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen, 24 procent) en RTL Boulevard (959.000, 20 procent).
De late night-winnaars waren Het Familiediner, Shownieuws (959.000, 20 procent), RTL Late Night (841.000, 19 procent), Pauw (806.000, 24 procent) en Hart van Nederland (772.000, 14 procent).
Top 15 01. Spoorloos (NPO1) 2.101.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.069.000 03. Radar (NPO1) 1.693.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.620.000 05. Het Familiediner (NPO1) 1.412.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.5% 2. RTL4 / 16.3% 3. SBS6 / 8.9% 4. RTL7 / 6.7% 5. NPO2 / 6.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,0% 2. RTL Nederland 29,8% 3. SBS Groep 18,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |