The Voice of Holland vernedert K3 Zoekt K3
De kijkcijfers van vrijdag 25 september 2015 (SKO)
Het zesde seizoen van The Voice of Holland is vrijdagavond van start gegaan met 2,5 miljoen kijkers op RTL 4, goed voor 37 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De start van The Voice of Holland doet vooral SBS 6 erg veel pijn. Die zender ziet de kijkcijfers van zijn prestigeproject K3 Zoekt K3 meer dan halveren. De Gerard Joling-show trok vorige week nog 989.000 kijkers (16 procent), maar moet nu genoegen nemen met 450.000 kijkers (7 procent).
Het is een drama voor SBS 6, dat met de dure amusementsshow bijna uit de kijkcijfer top 25 valt. K3 Zoekt K3 was de nummer 24 van de avond.
The Voice of Holland staat met stip op één. Het is de op twee na meest bekeken seizoenspremière van het programma ooit. Alleen de tweede en de derde serie gingen nog beter uit de startblokken, namelijk met 3,3 miljoen en 2,7 miljoen kijkers.
De komst van coaches Anouk en Miss Montreal lijkt The Voice of Holland een impuls te geven. Het vorige, vijfde seizoen noteerde aan de lopende band laagterecords.
Met 2,5 miljoen kijkers voor de seizoensopener zit The Voice of Holland al boven het gemiddelde van vorig jaar. Toen trokken de zeven auditie-afleveringen gemiddeld bijna 2,3 miljoen kijkers.
The Blind Auditions van het eerste seizoen scoorden gemiddeld 2,5 miljoen kijkers, van het tweede seizoen zelfs 3,5 miljoen kijkers, van het derde seizoen 2,9 miljoen kijkers en van het vierde seizoen 2,6 miljoen kijkers.
Flikken het meest bekeken alternatief
Voor de terugkeer van The Voice of Holland was Flikken Maastricht de grote winnaar op de vrijdagavond. De AvroTros-serie is nu het meest bekeken alternatief van de talentenjacht met gisteren ruim 1,6 miljoen kijkers (24 procent). Vorige week waren dat er nog 1,9 miljoen (33 procent).
De andere meest bekeken wekelijks programma’s op prime time waren Twee voor Twaalf met 672.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, In de ban van de Condor met 503.000 kijkers (8 procent) op NPO 1 en Voetbal Inside met 447.000 kijkers (7 procent) op RTL 7.
Topscore voor RTL Late Night
De meest bekeken programma’s in de vooravond waren het Achtuurjournaal met 2,2 miljoen kijkers (39 procent), GTST met 1,5 miljoen kijkers (26 procent), De Wereld Draait Door met 1,4 miljoen kijkers (30 procent) en Half Acht Nieuws met 1 miljoen kijkers )21 procent). RTL Boulevard trok 797.000 kijkers (21 procent) en Utopia 563.000 kijkers (11 procent).
De winnaar op de late avond was RTL Late Night, dat dankzij The Voice uitkwam op 1,8 miljoen kijkers (37 procent). Hart van Nederland was de nummer twee met 836.000 kijkers (16 procent), gevolgd door Kanniewaarzijn met 808.000 kijkers (14 procent) op NPO 1. Pauw trok 622.000 kijkers (17 procent).
RTL 4 boven de 30 procent
Al met al was RTL 4 avondwinnaar met 30 procent marktaandeel. Het is voor de tweede keer deze maand dat RTL 4 avondwinnaar is en voor het eerst dit jaar dat de tv-zender boven de 30 procent marktaandeel uitkomt.
De laatste keer dat RTL 4 de 30 procent-grens passeerde was met de finale van het vorige seizoen van The Voice of Holland in december 2014.
De andere meest bekeken zenders waren NPO 1 (21 procent), SBS 6 (8 procent) en NPO 2 (6 procent).
Top 15 01. The Voice of Holland (RTL4) 2.490.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.217.000 03. RTL Late Night (RTL4) 1.751.000 04. Flikken Maastricht (NPO1) 1.649.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.549.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 30.4% 2. NPO1 / 20.5% 3. SBS6 / 8.4% 4. NPO2 / 6.1% 5. NET5 / 4.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 39,1% 2. Publieke Omroep 28,9% 3. SBS Groep 15,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |