SBS 9 langs RTL 8: voor het eerst in zender top tien


De kijkcijfers van woensdag 26 augustus 2015 (SKO)

SBS 9 is woensdagavond voor het eerst in de zender top tien terechtgekomen. De jongste tv-zender van de SBS-groep was met 2,2 procent marktaandeel de tiende meest bekeken zender van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Deze score heeft SBS 9 vooral te danken een Hart van Nederland en Shownieuws. Deze programma’s, die sinds vorige week op voetbalavonden van SBS 6 naar SBS 9 verhuizen, trokken respectievelijk 406.000 (7 procent) en 387.000 kijkers (9 procent).

Hoewel beide programma’s gewend zijn om meer dan 1 miljoen kijkers te scoren, zijn dit voor SBS 9 torenhoge scores. Vaak tikt de film- en seriezender over de hele avond gezien niet eens de 1 procent marktaandeel aan.

RTL 8, de gebruikelijke nummer tien, moest nu genoegen nemen met een elfde plek. Het station, dat uitkwam op 2,1 procent marktaandeel, trok vooral veel kijkers met The Bold and the Beautiful (189.000, 5 procent).

SBS 6 had een Champions League-avond op het programma staan. De returnwedstrijd Club Brugge – Manchester United noteerde 1,1 miljoen kijkers (18 procent), tegenover 1,3 miljoen kijkers (22 procent) voor de heenwedstrijd van vorige week.

Op het tijdstip waarop gewoonlijk Hart en Show beginnen, bracht SBS 6 nu de door 687.000 kijkers (14 procent) bekeken nabeschouwing. Om 23.45 uur kwamen Hart en Show alsnog op zender met door 348.000 (12 procent) en 420.000 kijkers (16 procent) bekeken mini-edities.

Het voetbal op SBS 6 was de nummer zes van de avond en de nummer drie op prime time. Over de hele avond gezien pakte SBS 6 brons met 13 procent marktaandeel.

RTL 4 was voor de tweede avond op rij winnaar met ruim 19 procent, terwijl NPO 1 bijna 19 procent noteerde. NPO 2 was met bijna 10 procent de nummer vier.

Linda’s Zomerweek was met 1,2 miljoen kijkers (22 procent) het meest bekeken RTL 4-programma van de avond. Verder scoorde de zender vooral met het Half Acht Nieuws (1,1 miljoen, 25 procent) en RTL Boulevard (930.000, 26 procent). Direct voor Linda de Mol trok een herhaling van Chantal Blijft Slapen 850.000 kijkers (14 procent).

NPO 1 had met het Achtuurjournaal (2,1 miljoen, 39 procent) de winnaar van de avond in huis. Op prime time scoorde André Rieu op het Bloemeneiland Mainau 1,1 miljoen kijkers (19 procent).

NPO 2 was de winnaar op prime time met 1,3 miljoen kijkers (22 procent) voor De Slimste Mens.

Het meest bekeken alternatief voor Linda’s Zomerweek op de late avond was Jinek met 614.000 kijkers (17 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.130.000
02. De Slimste Mens (NPO1) 1.297.000
03. Linda’s Zomerweek (RTL4) 1.236.000
04. André Rieu op Mainau (NPO1) 1.130.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.113.000


06. Club Brugge – Man United (SBS6) 1.066.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 930.000
08. Chantal blijft slapen (RTL4) 850.000
09. Taggart (NPO1) 848.000
10. Editie NL (RTL4) 797.000


11. Late nieuws (RTL4) 717.000
12. Voetbal CL PO NB (SBS6) 687.000
13. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 687.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 657.000
15. Hockey EK NLD BEL Dames (NPO1) 652.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 19.3%
2. NPO1 / 18.5%
3. SBS6 / 12.9%
4. NPO2 / 9.5%
5. RTL7 / 4.5%


6. Vero / 4.1%
7. NET5 / 3.9%
8. NPO3 / 3.6%
9. RTL5 / 3.3%
10. SBS9 / 2.2%


11. RTL8 / 2.1%
12. Discov / 0.9%
13. FOX / 0.7%
14. Comedy / 0.6%
15. TLC / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,6%
2. RTL Nederland 29,2%
3. SBS Groep 23,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen