SBS 6 scoort op eerste échte Champions League-avond
De kijkcijfers van dinsdag 18 augustus 2015 (SKO)
De eerste échte Champions League-avond van SBS 6 vanuit de gloednieuwe voetbalstudio trok dinsdagavond veel bekijks. Het verslag van de wedstrijd Manchester United – Club Brugge trok ruim 1,3 miljoen kijkers, goed voor 22 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Manchester United – Club Brugge was de derde meest bekeken tv-uitzending van de avond. De nabeschouwing trok van 22.40 tot 23.40 uur ook nog eens 901.000 kijkers (21 procent).
Vanaf 23.40 uur trokken de extra korte edities van Hart van Nederland en Shownieuws 407.000 (15 procent) en 377.000 (16 procent) kijkers. De volledige edities om 22.30 uur waren voor het eerst te zien op SBS 9 en trokken respectievelijk 291.000 (5 procent) en 253.000 kijkers (6 procent).
Door het voetbal kwam SBS 6 dinsdagavond uit op 16 procent marktaandeel, waarmee het de op een na meest bekeken zender van de avond was, na NPO 1 (19 procent). RTL 4 kwam uit op 13 procent.
De enige programma’s die méér kijkers trokken dan het voetbal, waren het Achtuurjournaal met 2,2 miljoen kijkers (38 procent) op NPO 1 en De Slimste Mens met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 2.
NPO 1 scoorde op prime time 1 miljoen kijkers (17 procent) met SAIL Vandaag en 942.000 kijkers (15 procent) met De Rijdende Rechter.
RTL 4 scoorde vooral met de vooravondprogramma’s Half Acht Nieuws (1,2 miljoen, 25 procent) en RTL Boulevard (1,1 miljoen, 25 procent). Op prime time trok TV Makelaar 543.000 (9 procent) en Herman Gaat Ver 742.000 kijkers (12 procent).
De meest bekeken prime time-titels op een niet-top drie-zender waren Nieuwsuur met 517.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en de film Code Name: The Cleaner met 352.000 kijkers (6 procent) op RTL 7.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.196.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.365.000 03. Manchester United – Brugge (SBS6) 1.328.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.239.000 05. RTL Boulevard (RTL4) 1.056.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 18.7% 2. SBS6 / 15.7% 3. RTL4 / 13.1% 4. NPO2 / 7.1% 5. NET5 / 5.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 29,0% 2. SBS Groep 25,7% 3. RTL Nederland 23,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |