Popcorn Time bedreiging voor nieuwe media als Netflix

Popcorn Time vormt een steeds grotere bedreiging voor on demand-diensten als Netflix en Videoland. Vooral jongeren gebruiken de gratis maar illegale on demand-dienst veel. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse bureau SAMR. NPO Gemist en Netflix zijn ’s lands populairste on demand-diensten; zij bedienen respectievelijk 49 en 25 procent van alle on demand-gebruikers. Popcorn Time is nu nog de nummer zes met 15 procent, maar is bezig aan een behoorlijke opmars.

Vooral onder jongeren is Popcorn Time erg populair. In de doelgroep jongeren tot 25 jaar is NPO Gemist (50 procent) de meest gebruikte dienst, met Popcorn Time (43 procent) niet op de zesde, maar op de tweede plaats.

Paulien Schieven van onderzoeksbureau SAMR: “De belangrijkste kritiek van jongeren op de legale alternatieven is dat hun aanbod vaak oud is, en dat het lang duurt voor nieuwe afleveringen of seizoenen worden bijgeplaatst.”

Jongeren omzeilen dat probleem nu nog het handigst, maar zoals altijd zullen de andere leeftijdscategorieën snel volgen.”

Popcorn Time werkt ongeveer net als Netflix, met als belangrijk verschil dat Popcorn Time geen rechten aankoopt, dus illegaal is, maar wel een veel groter aanbod heeft dat bovendien gratis is.

Er is bij abonnees van on demand-diensten ook ergernis over gefragmenteerd aanbod. Door de concurrentiestrijd tussen de diensten is het eerste seizoen van Broadchurch bijvoorbeeld te zien bij Netflix, en het tweede seizoen bij Videoland.

Nederlanders die on demand-diensten gebruiken kijken vooral naar NPO Gemist (49 procent), Netflix (25 procent), Ziggo On Demand (18 procent), RTL XL (18 procent), KPN ITV (17 procent), Popcorn Time (15 procent), UPC Horizon (7 procent), SBS KIJK (4 procent), Videoland (3 procent) en Film1 (3 procent).

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen