Forse daling lineair tv-kijken: -7 procent in één jaar tijd

Traditioneel, lineair tv-kijken naar zenders als die van de NPO, RTL of SBS verliest in rap tempo aan populariteit. In de eerste helft van 2015 is het aantal uren dat men lineair tv-kijkt gedaald met maar liefst 7 procent ten opzichte van de eerste helft van 2014. Dat blijkt uit cijfers van SPOT, het marketingcentrum van de Nederlandse tv-zenders. Waar men in de eerste helft van 2014 nog gemiddeld 3 uur en 1 minuut per dag lineair tv keek, was dat in de eerste helft van dit jaar nog 2 uur en 51 minuten.

Met uitzondering van de doelgroep 50-64 jaar is er een daling te zien in alle doelgroepen, aldus SPOT. “Omdat de daling ook plaats vindt in vergelijking tot 2013 kunnen we niet stellen dat het een gevolg is van het ontbreken van grote sportevents.

Volgens SPOT wordt er minder live tv gekeken door de opkomst van van VOD-platforms als Netflix en YouTube. “De laatste trekt vooral jongere kijkers aan die dagelijks vloggers als Enzo Knol bekijken.

De traditionele tv-zenders werden wel vaker uitgesteld gekeken. Deze kijktijd groeide van 20 naar 24 minuten.

Het algehele verlies komt uit op 4 procent: waar men in de eerste helft van 2014 nog 204 minuten tv keek, is dat dit jaar nog 195 minuten.

SPOT-directeur Michel van der Voort noemt het een ‘punt van aandacht’. “Het verlies van kijkers van lineare TV wordt voor een deel goed gemaakt door een uitbreiding van het VOD aanbod van onze zenders. Dit aanbod zal de komende jaren snel verder groeien.

Kijk alleen al naar de Multi Channel Networks waar met name RTL en SBS voortvarend mee aan de slag zijn gegaan.

Overigens daalden ook de opbrengsten van televisiereclames in de eerste helft van 2015. Die kwamen uit op 456 miljoen euro, een daling van ruim 4 procent. Dat wordt echter goedgemaakt in de tweede helft van 2015, verwacht SPOT.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen