Soapcatastrofe op NPO 3: 4JIM verder richting afgrond


De kijkcijfers van woensdag 8 juli 2015 (SKO)

Nog geen anderhalf jaar na het drama van StartUp (BNN), krijgt NPO 3 alweer een soapcatastrofe te verwerken: na drie dagen is het kijkersaantal van de serie 4JIM (KRO/NCRV) gedaald tot het niveau anderhalve man en een paardenkop. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. 4JIM begon maandag met 116.000 kijkers en ruim 2 procent marktaandeel, zakte dinsdag tot 89.000 kijkers en bijna 2 procent en kwam woensdag niet verder dan 64.000 kijkers en 1 procent.

Dit soort kijkcijfers bezorgen iedere tv-maker spontaan migraine. Extra pijnlijk is dat 4JIM wordt omringd door herhalingen die minstens drie keer zo veel marktaandeel behalen: De Lama’s ervoor trok 196.000 kijkers (4 procent), Loverboys erna 210.000 kijkers (4 procent).

Het is niet de eerste keer dat een dagelijkse dramaserie genadeloos flopt bij de Publieke Omroep. Eerder verkwistte de NPO miljoenen aan Het Glazen Huis (2005) en StartUp (2014). Met 4JIM hoopte NPO 3 wél te scoren, door te beginnen op de eerste dag van de zomerstop van Goede Tijden Slechte Tijden.

Het optuigen van een dure dagelijkse soap in een periode dat zelfs Goede Tijden Slechte Tijden er geen heil meer in ziet, met het StartUp-drama vers in het geheugen, lijkt pure verkwisting van belastinggeld.

De grote winnaar om acht uur was het Achtuurjournaal met 1,9 miljoen kijkers en 36 procent, gevolgd door Wie Doet De Afwas met 926.000 kijkers (17 procent) op RTL 4 en Geld Maakt Gelukkig met 448.000 kijkers (8 procent) op SBS 6.

NPO 1 had niet alleen de winnaar van de avond, maar ook de winnaar op prime time (Droomhuis Gezocht met 1,6 miljoen en 28 procent) en de winnaar van de middag (Tour de France met 939.000 en 44 procent) in huis.

Het verbaast dan ook niet dat NPO 1 de grote winnaar van de woensdagavond was met ruim 22 procent aandeel. De andere twee plaatsen van de eretribune gaan naar RTL 4 (15 procent) en SBS 6 (10 procent).

RTL 4 scoorde vooral met het Half Acht Nieuws (1,2 miljoen en 25 procent) en trok op prime time 885.000 kijkers (14 procent) met Love Is In The Air.

SBS 6 was met Hart van Nederland (1,3 miljoen en 23 procent) en Shownieuws (1,1 miljoen en 25 procent) de winnaar van de late avond. Op prime time trok ’t Is Hier Fantasties 497.000 kijkers (8 procent).

NPO 1 en RTL 4 scoorden op de late avond respectievelijk 673.000 kijkers (20 procent) met Death In Paradise en 440.000 kijkers (9 procent) met Divorce.

Studio Tour op NPO 1 en Tour Du Jour op RTL 7 scoorden respectievelijk 777.000 kijkers (18 procent) en 335.000 kijkers (6 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.932.000
02. Droomhuis gezocht (NPO1) 1.603.000
03. Tour de France NB (NPO1) 1.435.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.417.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.317.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.170.000
07. Shownieuws (SBS6) 1.116.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.069.000
09. Silent Witness (NPO1) 1.067.000
10. Tour de France (NPO1) 939.000


11. Wie doet de afwas (RTL4) 926.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 896.000
13. Love is in the air (RTL4) 885.000
14. Studio Tour (NPO1) 777.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 750.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.2%
2. RTL4 / 14.7%
3. SBS6 / 9.9%
4. NPO2 / 6.0%
5. NET5 / 5.4%


6. Vero / 4.5%
7. NPO3 / 4.4%
8. RTL7 / 4.3%
9. RTL5 / 3.5%
10. RTL8 / 2.8%


11. Discov / 1.4%
12. SBS9 / 1.2%
13. TLC / 1.0%
14. N.geog / 0.9%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,6%
2. RTL Nederland 25,3%
3. SBS Groep 21,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen