SBS nu ook op donderdag langs RTL


De kijkcijfers van donderdag 23 juli 2015 (SKO)

De tv-zenders van SBS waren donderdagavond meer in trek dan de tv-zenders van RTL. SBS kwam uit op een gezamenlijk marktaandeel van 22 procent, terwijl RTL genoegen moest nemen met 21 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS is dit jaar in totaal acht keer groter geweest dan RTL, waarbij twee keer voetbal een rol speelde. De overige zes avonden dat SBS de grote concurrent passeerde, lagen allemaal in de afgelopen twee zomerse maanden.

Vijf van de zes avonden waren zondagavonden. Op dit moment scoort SBS al twee zondagen op rij meer kijkers dan RTL. Nu komt daar ook de donderdag bij.

Vlaggenschepen RTL 4 (12 procent) en SBS 6 (11,4 procent) scoorden bijna even goed. De drie overige SBS-zenders Veronica, Net5 en SBS9 (11 procent) deden het gezamenlijk wel beter dan RTL 5, RTL 7 en RTL 8 (9,2 procent).

De topscoorder van SBS was het (show)nieuws op de late avond van SBS 6. Hart van Nederland kwam uit op bijna 1,2 miljoen kijkers (25 procent), terwijl Shownieuws ruim 1,2 miljoen kijkers (28 procent) wist te vermaken.

Op prime time scoorde SBS vooral met NCIS: Los Angeles, dat 365.000 kijkers (8 procent) trok naar SBS 6. Veronica, de tweede SBS-zender, scoorde vooral met de film The Good The Bad and The Ugly (304.000, 7 procent).

De topscoorder van RTL was de prime time-herhaling Geer en Goor: Effe Geen Cent Te Makken met 621.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, gevolgd door de vooravondtitels Half Acht Nieuws (615.000, 17 procent) en Wie Doet De Afwas (553.000, 13 procent).

RTL 7, de tweede RTL-zender, kwam uit op 299.000 kijkers (7 procent) voor Tour Du Jour.

Overigens was NPO 1 de enige echte winnaar van de avond met maar liefst 23 procent aandeel. Het station had met het Achtuurjournaal (1,6 miljoen, 40 procent) de winnaar van de avond en vooravond, met Het Gevoel van de Vierdaagse (1,3 miljoen, 27 procent) de winnaar op prime time en met de Tour de France (917.000, 57 procent) de winnaar van de middag in huis.

NPO 1 is al 22 dagen op rij de meest bekeken tv-zender van Nederland.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.624.000
02. Gevoel van de Vierdaagse (NPO1) 1.278.000
03. Tour de France NB (NPO1) 1.272.000
04. Shownieuws (SBS6) 1.212.000
05. De Slimste Mens (NPO2) 1.193.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 1.181.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.130.000
08. Tour de France (NPO1) 917.000
09. EenVandaag (NPO1) 913.000
10. Studio Tour (NPO1) 834.000


11. Chasing Shadows (NPO1) 772.000
12. De Reünie (NPO1) 745.000
13. De Vierdaagse (SBS6) 623.000
14. Geer en Goor Effe Geen Cent (RTL4) 621.000
15. Half acht nieuws (RTL4) 615.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 12.0%
3. SBS6 / 11.4%
4. NPO2 / 8.6%
5. Vero / 5.7%


6. RTL7 / 4.6%
7. NET5 / 4.2%
8. NPO3 / 3.4%
9. RTL8 / 2.5%
10. RTL5 / 2.1%


11. FOXEre1 / 1.2%
12. Comedy / 1.1%
13. SBS9 / 1.1%
14. TLC / 1.0%
15. Discov / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,9%
2. SBS Groep 22,4%
3. RTL Nederland 21,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen