NPO 1 al zestien avonden op rij de nummer één
De kijkcijfers van vrijdag 17 juli 2015 (SKO)
NPO 1 is onverslaanbaar in de zomer. Het tv-station was vrijdagavond voor de zestiende avond op rij de grootste zender van het land. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het wordt NPO 1 niet lastig gemaakt, want het station wordt niet eens op de hielen gezeten. Ook vrijdag bleven de nummers twee en drie weer op afstand. Waar NPO 1 bijna 22 procent marktaandeel neerzette, moesten RTL 4 en SBS 6 genoegen nemen met respectievelijk 15 en 10 procent aandeel.
NPO 1 scoorde vooral in de namiddag en vooravond: het Achtuurjournaal was met 1,3 miljoen kijkers (31 procent) de winnaar van de vrijdag, gevolgd door de nabeschouwing van de Tour de France met 1,1 miljoen kijkers (46 procent) en het Zesuurjournaal met 1,1 miljoenn kijkers (38 procent).
De rest van de programma top vijf wordt eveneens gevuld door NPO 1: Flikken Maastricht was de prime time-winnaar met 923.000 kijkers (21 procent), terwijl de Tour de France overdag 907.000 kijkers (52 procent) wist te vermaken.
Direct na Flikken Maastricht trok een nieuwe aflevering van Muziekfeest op het Plein 826.000 kijkers (18 procent).
RTL 4 scoorde vooral met het Half Acht Nieuws (901.000 kijkers en 25 procent) en bleef op prime time steken op 749.000 kijkers (17 procent) voor de Nance-show Staatsloterij: Puur Geluk.
SBS 6 scoorde vooral met de mini-edities van Hart van Nederland (813.000, 18 procent) en Shownieuws (1,1 miljoen, 25 procent), terwijl er op prime time 497.000 kijkers (11 procent) keken naar de film The Bourne Legacy.
NPO 1 en RTL 4 scoorden op de late avond respectievelijk 754.000 kijkers (19 procent) met Dicte en 405.000 kijkers (10 procent) met Divorce.
RTL 4 en SBS 6 scoorden tegenover het Achtuurjournaal respectievelijk 697.000 kijkers (17 procent) met Wie Doet De Afwas en 307.000 kijkers (8 procent) met Geld Maakt Gelukkig.
Studio Tour en Tour Du Jour scoorden respectievelijk 687.000 kijkers (20 procent) en 306.000 kijkers (7 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.275.000 02. Tour de France NB (NPO1) 1.092.000 03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.068.000 04. Flikken Maastricht (NPO1) 923.000 05. Tour de France (NPO1) 907.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.5% 2. RTL4 / 15.1% 3. SBS6 / 10.1% 4. RTL7 / 5.2% 5. NPO2 / 5.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,2% 2. RTL Nederland 27,0% 3. SBS Groep 18,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |