Meest bekeken Tour de France in 20 jaar

Foto: SBSDe Tour de France van dit jaar gaat de boeken in als de meest bekeken editie van de afgelopen twintig jaar. De live-uitzendingen van de etappes trokken in de middaguren van NPO 1 gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. Dat heeft de NOS vandaag laten weten. Het wielerevenement, dat dit jaar van start ging in ons eigen Utrecht, deed het dit jaar een stuk beter dan in voorgaande jaren. Zo lag het gemiddeld aantal kijkers in 2014 op 670.000 kijkers en in 2013 op 735.000 kijkers. 

De live-uitzending van de tweede etappe brak een kijkcijferrecord: gemiddeld keken er die middag bijna 2 miljoen personen naar de bijna vijf uur durende uitzending. Nooit eerder deze eeuw – en vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis – keken in ons land zoveel mensen naar de Tour de France. Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er heel even zelfs 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen.

De afsluitende etappe van de Tour naar de Champs Elysées in Parijs kwam gisteren met een gemiddeld aantal kijkers van 1.930.000 nog heel dicht in de buurt van het nieuwe record. En ook de etappe van zaterdag 25 juli (naar Alpe d’Huez) werd massaal bekeken met een gemiddelde van 1.878.000 kijkers en bezet daarmee de derde plaats in de lijst van meest bekeken Touruitzendingen ‘aller tijden’.

Studio Tour

In het kielzog van de rechtstreekse uitzendingen van de etappes, kan ook Studio Tour terugkijken op een goed eindrapport: gemiddeld trok het nieuwe dagelijkse Tourprogramma van de NOS in de vooravond 860.000 kijkers (21,4 procent marktaandeel).

Vorig jaar had de NOS twee ‘omlijstende’ Tour-programma’s: het Tourjournaal om 19.30 uur op NPO 3 en de Avondetappe rond 22.30 uur op NPO 1. Het Tourjournaal trok vorig jaar gemiddeld 190.000 kijkers (4,6 procent) en de Avondetappe was goed voor gemiddeld 860.000 kijkers (18,5 procent).

10 miljoen

In totaal werd de Tour de France op televisie gevolgd door ruim 10 miljoen Nederlanders, dat houdt in dat 66 procent van de bevolking minstens een keer gedurende minimaal vijf minuten achterelkaar keek naar de Tour bij de NOS op NPO 1.

Het evenement was onder mannen iets populairder dan onder vrouwen: bij de mannen lag het bereik op 71 procent, bij vrouwen op 62 procent.

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen