‘Leegloop sport bij NPO erg voor belastingbetaler’

Mediakenner Marianne Zwagerman denkt dat de leegloop van sport bij de Publieke Omroep (NPO) ook vervelend is voor de belastingbetaler. Dat schrijft ze in haar column voor BNR. Zwagerman voorspelt minder reclame-inkomsten. “De STER haalde vorig jaar mede dankzij het WK voetbal en de Olympische Spelen 218 miljoen euro advertentiegeld binnen. En dat geld wordt netjes afgedragen aan de staat. Minder sport bij de publieke omroep betekent minder inkomsten voor de overheid.”

Als de STER minder geld uit reclame verdient, moet de overheid extra bijspringen om het budget op peil te houden.

De NPO heeft de afgelopen tijd flink wat klappen te verwerken gekregen. Zo verloor het niet alleen de Eredivisie en de Champions League, maar bezit ze na 2016 ook niet meer de tv-rechten van de Olympische Spelen.

En dat terwijl sport de grootste publiekstrekker is. Zo keken er dit weekend bijna 2 miljoen mensen naar de Tour de Fracne. “Het is dus niet zo raar dat de jacht op de sportrechten met steeds meer verbetenheid wordt gevoerd door omroepen.”

Grote sportevenementen zijn de strohalm voor broadcasters die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen