DWDD Summerschool sluit af met dramatische cijfers
De kijkcijfers van donderdag 2 juli 2015 (SKO)
Niet alles wat Matthijs van Nieuwkerk aanraakt verandert in goud. DWDD Summerschool, de zomervariant van DWDD University, sloot donderdagavond af met dramatisch slechte kijkcijfers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DWDD Summerschool sloot af met een college van Wilfried de Jong en Michel van Egmond over de onweerstaanbaarheid van jazz aan de hand van Miles Davis’ jazzklassieker Kind of Blue. Er keken slechts 386.000 mensen.
DWDD Summerschool kwam op NPO 1 niet verder dan 9 procent marktaandeel, terwijl de lead-in enorm goed was. Direct ervoor keken 1,3 miljoen mensen (28 procent) naar het Achtuurjournaal, dat de winnaar van de avond was.
Direct na DWDD Summerschool keken er 679.000 mensen (15 procent) naar een herhaling van Het Mooiste Meisje van de Klas. De NPO 1-avond werd besloten door Inspector Banks, goed voor 926.000 kijkers (21 procent).
Ondanks de zwaar teleurstellende score van DWDD Summerschool was NPO 1 tóch de meest bekeken zender van de avond met 19 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (17 procent), SBS 6 (12 procent) en NPO 2 (7 procent).
RTL 4 scoorde vooral met GTST (1,2 miljoen kijkers, 27 procent), maar had ook de winnaar op prime time in huis: Help Mijn Man Is Klusser was goed voor 1 miljoen kijkers (24 procent). Geer en Goor: Effe Geen Cent Te Makken deed daarna 708.000 kijkers (15 procent).
SBS 6 kwam om half negen nipt over NPO 1 heen met 387.000 kijkers (9 procent) voor NCIS: Los Angeles. De aflevering van half tien kwam uit op 469.000 kijkers (10 procent).
Het vlaggenschip van de SBS-groep was opnieuw de winnaar op de late avond. Hart van Nederland (1,1 miljoen, 24 procent) en Shownieuws (1 miljoen, 24 procent) waren twee van de vijf programma’s die de miljoengrens passeerden.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.248.000 02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.179.000 03. Hart van Nederland (SBS6) 1.133.000 04. Help mijn man is klusser (RTL4) 1.031.000 05. Shownieuws (SBS6) 1.002.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 18.7% 2. RTL4 / 17.1% 3. SBS6 / 11.5% 4. NPO2 / 6.5% 5. NET5 / 5.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 29,5% 2. RTL Nederland 27,1% 3. SBS Groep 21,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |