BBC haalt Manager Publieksonderzoek weg bij NPO

Foto: RTLJeroen Verspeek, NPO’s Manager Publieksonderzoek, maakt een toptransfer. Hij gaat vanaf 1 september aan de slag bij de BBC als Head of Audience Measurement, een soortgelijke functie. Dat heeft hij bekendgemaakt op de NPO-site. Verspeek viel op, omdat Nederland volgens hem vooroploopt op het gebied van publieksonderzoek. “Zowel in snelheid – in het buitenland is het gebruikelijk dat kijkcijfers na tienen of halverwege de middag bekend worden – als in kwaliteit.

Hij vervolgt: “Ook internationale bedrijven met belangen op de Nederlandse markt, zoals eBay, Facebook en Google, zien dat Nederland voorop loopt.”

De NPO is één van de vaste partners binnen de Stichting KijkOnderzoek en het Nationaal Luister Onderzoek. Verspeek verzamelt voor de NPO alle kennis en data, analyseert ze en komt tot inzichten.

Dat gaat hij straks voor de BBC doen. “Zelfs de ‘grote’ BBC ziet dat wij op sommige onderdelen voorop lopen. Dat geldt bijvoorbeeld ook op het gebied van webanalytics. Een tak van sport die nu wereldwijd niet meer weg te denken is, maar ooit in Nederland is gestart.”

Verspeek kijkt uit naar zijn baan bij de BBC. “Ik ga werken aan de verdere uitbouw van hun waarderingsonderzoek en om hun crossmediale onderzoek, Cross Media Insights, door te ontwikkelen.”

De NPO is momenteel op zoek naar een opvolger van Verspeek.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen