SBS 6 opnieuw langs RTL 4 op zondagavond


De kijkcijfers van zondag 14 juni 2015 (SKO)

SBS 6 was zondagavond voor de tweede week op rij groter dan de commerciële concurrent RTL 4. Vooral op prime time en op de late avond deed SBS 6 het aanzienlijk beter, maar ook in delen van de vooravond was het station meer in trek. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De SBS 6-combinatie Wegmisbruikers en Bonje met de Buren was niet sterk genoeg om het machtige NPO 1 te verslaan, maar wel om de goedkope seriezondag van RTL 4 voorbij te streven.

Waar Wegmisbruikers 740.000 kijkers (12 procent) noteerde en Bonje met de Buren zelfs 873.000 kijkers (14 procent), kwam de dubbele aflevering van Broadchurch op RTL 4 uit op 585.000 kijkers (10 procent) en 645.000 kijkers (10 procent).

Waar de prime time-titels van SBS 6 boven het zendergemiddelde scoorden, zat Broadchurch buitengewoon ver onder het gemiddelde van RTL 4.

Late avond en vooravond

Ook op de late avond won SBS 6 met gemak van RTL 4. Hart van Nederland kwam uit op 1 miljoen kijkers en 19 procent marktaandeel, waar een herhaling van RTL 4’s Meeuwis en De Mol maken vrienden slechts 373.000 kijkers (7 procent).

In de vooravond scoorde SBS 6 met zijn woonprogramma’s 10 tot 12 procent marktaandeel, waar RTL 4 met de herhaling van Het Zijn Net Mensen 8 procent noteerde. Het Half Acht Nieuws was met 854.000 kijkers (18 procent) wél in trek bij RTL 4.

SBS 6 vs RTL 4

Al met al kwam SBS 6 uit op 12 procent marktaandeel en zakte RTL 4 tot ruim 9 procent. Het gebeurde dit jaar één keer eerder dat SBS 6 zonder voetbal beter scoorde dan RTL 4, namelijk vorige week.

In de eerste helft van dit tv-seizoen, afgelopen najaar, scoorde SBS 6 zonder sport in totaal drie keer beter dan RTL 4. Ook toen presteerde SBS 6 dat met de combinatie Wegmisbruikers en Bonje met de Buren. Dat laatste programma is een ‘afdankertje’ van RTL 4.

NPO 1 grote winnaar

De grote winnaar op zondag was overigens NPO 1 met 22 procent marktaandeel, vooral dankzij het Achtuurjournaal (2,2 miljoen, 39 procent) en prime time-winnaar Een tegen 100 (1,8 miljoen, 29 procent).

NPO 1 sluit met Tussen Kunst en Kitsch (1,4 miljoen, 22 procent) de kijkcijfer top drie af. Het vierde best bekeken programma, en het enige programma dat boven de miljoengrens zat, was Hart van Nederland op SBS 6.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.181.000
02. Een tegen 100 (NPO1) 1.815.000
03. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.430.000
04. Hart van Nederland (SBS6) 1.013.000
05. Studio Sport (NPO1) 987.000


06. Bonje met de buren (SBS6) 873.000
07. Andere tijden sport (NPO1) 868.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 854.000
09. Wegmisbruikers (SBS6) 740.000
10. Studio voetbal (NPO1) 713.000


11. Broadchurch (RTL4) 645.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 584.000
13. Je eigen droomhuis (SBS6) 517.000
14. Singelswim Utrecht (NPO1) 493.000
15. Brandpunt Profiel (NPO2) 480.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. SBS6 / 11.8%
3. RTL4 / 9.4%
4. RTL7 / 7.1%
5. NPO3 / 6.5%


6. Vero / 6.0%
7. NPO2 / 5.3%
8. RTL5 / 4.4%
9. RTL8 / 3.0%
10. NET5 / 2.7%


11. Discov / 1.4%
12. Comedy / 1.0%
13. SBS9 / 0.9%
13. Nick / 0.8%
14. TLC / 0.8%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,9%
2. RTL Nederland 23,9%
3. SBS Groep 21,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen