Presentatiedebuut Marco Borsato slecht bekeken
De kijkcijfers van woensdag 10 juni 2015 (SKO)
De benefietshow Friends For War Child, het presentatiedebuut van Marco Borsato, is woensdag slecht bekeken op NPO 1. Er keken 561.000 mensen naar de prime time-show, goed voor nog geen 11 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat Friends For War Child direct na prime time-winnaar Droomhuis Gezocht (1,2 miljoen kijkers en 24 procent aandeel) geprogrammeerd stond, voorkwam niet dat de show de hekkensluiter van de kijkcijfer top 15 werd.
Een marktaandeel van 10,5 procent is zwaar teleurstellend voor NPO 1, dat over de hele avond gezien uitkwam op dik 17 procent marktaandeel. Mogelijk is tv-kijkend Nederland goede doelen-moe.
Naast Droomhuis Gezocht waren de meest bekeken programma’s op prime time Nieuwsuur met 758.000 kijkers (14 procent) op NPO 2, Hotter Than My Daughter met 738.000 kijkers (14 procent) op RTL 4 en Wie Overleeft Nederland met 699.000 kijkers (13 procent) op RTL 4.
SBS 6 stelde helemaal teleur op prime time met slechts 369.000 kijkers (7 procent) voor de Beau van Erven Dorens-reeks ’t Is Hier Fantasties.
Tegenover de grote zenders wonnen de kleinere zenders woensdagavond wat terrein op prime time. Zo trok Draadstaal op NPO 3 een aardige 462.000 kijkers (9 procent) en kwam Criminal Minds op Veronica uit op 431.000 kijkers (8 procent).
In de vooravond trokken naast acht uur-toppers Journaal (1,4 miljoen, 31 procent) en GTST (1,3 miljoen, 28 procent) vooral Half Acht Nieuws (1 miljoen, 2 procent) en RTL Boulevard (830.000, 24 procent) veel kijkers.
Op de late avond won RTL Late Night (907.000, 22 procent) van Hart van Nederland (878.000, 17 procent) en Jinek (508.000, 14 procent).
Utopia trok 509.000 kijkers (13 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.435.000 02. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.349.000 03. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.234.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.032.000 05. RTL Late Night (RTL4) 907.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 19.0% 2. NPO1 / 17.2% 3. SBS6 / 8.7% 4. NPO2 / 7.0% 5. NET5 / 5.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 30,2% 2. Publieke Omroep 28,3% 3. SBS Groep 21,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |