Miljoen kijkers voor Satudarah-documentaire
De kijkcijfers van maandag 22 juni 2015 (SKO)
De documentaire Satudarah – One Blood van regisseur Joost van der Valk heeft maandagavond onverwacht zeer hoge kijkcijfers behaald op NPO 2. Er keken 972.000 mensen naar de ‘teledoc’, goed voor 15 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De behaalde score is niet alleen zeer hoog voor het genre documentaire, maar ook ver boven het zendergemiddelde van NPO 2. Die zender zat vorige week op een gemiddeld marktaandeel van bijna 6 procent.
Direct na de documentaire zette ook Nieuwsuur mooie kijkcijfers neer. De actualiteitenrubriek deed 869.000 kijkers, goed voor dik 14 procent aandeel.
Al met al was NPO 2 de vierde zender van de avond met een bovengemiddeld 9 procent aandeel. De zender top drie bestaat uit NPO 1 (22 procent), RTL 4 (16 procent) en SBS 6 (10 procent).
NPO 1 was de grote winnaar op prime time met 1,7 miljoen kijkers (26 procent) voor Groeten van MAX én Spoorloos Extra. Het brons op prime time ging naar de Satudarah-documentaire.
RTL 4 wist niet genoeg kijkers te boeien voor een plek op de prime time eretribune. Zowel CSI (929.000, 14 procent) als The Finder (690.000, 10 procent) scoorden flink onder het zendergemiddelde.
Airen Mylene verzorgde het prime time-blok van SBS 6. Ze trok 523.000 kikers (8 procent) met De 25.
De winnaars in de vooravond waren GTST (1,8 miljoen, 29 procent), Achtuurjournaal (1,8 miljoen, 29 procent), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen, 27 procent) en RTL Boulevard (959.000, 23 procent).
De winnaars op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen, 20 procent), Deel Je Leven (995.000, 17 procent), Shownieuws (925.000, 21 procent) en Jinek (822.000, 23 procent).
Top 15 01. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.846.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.804.000 03. Spoorloos Extra (NPO1) 1.744.000 04. Groeten van MAX (NPO1) 1.732.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.361.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 22.1% 2. RTL4 / 16.0% 3. SBS6 / 10.0% 4. NPO2 / 9.4% 5. Vero / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,9% 2. RTL Nederland 25,9% 3. SBS Groep 20,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |